Isnin, 10 Mei 2010

MEMINDAHKAN KEINDAHAN TANJUNG RHU KEPADA DUNIA KATA-KATA



APABILA rakan-rakan meluahkan kesukaran menulis puisi (rujuk blog SM Zakir dan Ridzuan Harun), saya sebenarnya menyembunyikan hal yang sama di dalam hati sahaja. Sama ada disedari atau tidak, menulis puisi bukan seperti menulis prosa yang boleh membobotkan apa-apa sahaja. Keterbatasan ruang adalah ukuran pertama selain kawalan diksi, imajeri, citraan, perasaan dan keindahan rohaniah. Justeru, dalam waktu-waktu yang indah, rupa-rupanya kebijaksanaan manusia amat sukar dikongsikan.

Saya sering merenung jauh ke dalam diri sendiri. Beberapa pertanyaan tentang 'kejujuran' diri tidak pernah terjawab secara muluk. Simpang-siur angan-angan dan kenyataan sukar bertemu pada garis dan titik akhir puisi. Apatah lagi simpang-siur kata-kata yang ingin disebatikan dengan rasa insaniah 'hablumminAllah hablumminannas'.

Nah, seminggu di Tanjung Rhu itu, rupa-rupanya waktu yang menguji kejujuran itu!

* Gambar:
Saya, SM Zakir, Ridzuan Harun, Rahimidin Zahari, SN Dato' Hj. Anwar Ridhwan dan Zaen Kasturi sedang bersiap siaga untuk dihantar ke Pulau Tok Umai (Pulau Pahlawan) yang penuh dengan keindahan flaura dan fauna tanah bakau.

28 April - 2 Mei 2010
201, Tanjung Rhu Resort,
Langkawi.

2 ulasan:

benuasuluk berkata...

nak pergi lagi tak? Cik Ani boleh bawak pusing2 jalan2 nanti, :-)

Sham al-Johori berkata...

Tuan,
Nak nak nak nak. Jangan tinggalkan saya.