Isnin, 21 Mei 2007

SELAMAT HARI GURU

Mungkin belum terlalu lewat aku mengucapkan Selamat Hari Guru kepada para guru yang pernah hadir dan mendewasakan diriku. Aku selalu membayangkan wajah-wajah guruku sejak di sekolah tadika hingga universiti juga guru yang mengajar aku mengenal aksara alif dalam ALLAH HUAKHBAR. Hari ini, aku telah menjadi sepertimu, seorang guru yang berulit dengan kerenah pelajar mahupun birokrasi kerajaan.

ii
Kepada isteri juga kekasih yang senasib denganku; menjadi guru dalam erti kata seorang cikgu waima pendidik - belajarlah menjadi seorang insan yang ikhlas, jujur dan amanah menjalan tanggungjawab.

iii
Aku mungkin seorang guru yang tidak sepertinya. Hari tugas seorang guru kian berat dan menyusutkan. Kadang-kadang aku tak pasti kerja mana yang perlu didahulukan? Kekeliruan tugasan ini menyebabkan aku sering bermuhasabah diri; adakah gaji yang aku terima itu 100% mendapat rahmatnya. Memikirkan tugasan seperti mengajar, mendidik, melatih, melakukan tugasan luar sehingga meninggalkan tugasan utama itu bagaimana hukumnya? Entahlah ...

iv.
Kepada guruku - tak kiralah yang mengajar apa? Sama ada mengajar huruf dan angka atau cinta, rindu dan kehidupan apa yang boleh aku berikan ialah hari ini aku menjadi hebat adalah kerana titik peluh yang kau curahkan meski tidak ikhlas mana. Aku akan bawa jasa dan kenangan itu ke mana-mana kerana aku tidak berupaya memberi lebih daripada pujian seperti ini. Inilah kemampuan dan kekuatan yang aku miliki.

SELAMAT HARI GURU.

Tiada ulasan: