Khamis, 17 Julai 2008

SELEPAS SEMALAMAN ITU...


SELEPAS SEMALAMAN ITU, saya dihujani sms yang amat dahsyat dengan ayat-ayat cintanya. Ayat-ayat itu berbaur dendam dan caci-cacian yang tidak tergamak saya ceritakan dalam entri ini. Dan tentunya caci-cacian itu ditujukan kepada peristiwa 'debat' semalam. Ada yang menyokong dan menghakimi dengan bitara masing-masing. Ada yang mencerca dan mengutuk dengan kebahlulan masing-masing. Dan tidak kurang yang berada di tengah-tengah tiang dengan sikap 'menang-menang' sebabnya malas berfikir dan hanya sanggup menjadi manusia penerima sedanya.

Apa-apapun, tanggapan yang satu 'raksasa' dan yang satu 'ultraman' bukan ukuran dalam entri ini. Siapapun mereka waima di pihak PR atau BN mereka berdua adalah manusia yang berani tampil di depan khalayak dan berhujah. Keberanian ini perlu dipuji meski 'niat' mereka berdua itu hanya mereka berdua sahaja yang ketahui. Itu tidak penting, yang penting ialah bagaimana konsep pintu kebebasan bersuara kini seakan-akan terbuka.

Nah, apabila pintu sudah terbuka; tentunya akan wujud konsep tetamu dan tuan rumah. Tetamu adalah orang luar meski saudara sendiri, mana kala tuan rumah adalah orang yang paling berkuasa. Tuan rumah perlu menyahut salam tetamu dengan seikhlasnya; dan tetamu pula menghulur tangan untuk bersalaman. Semuanya itu akan berlaku dalam situasi yang penuh hikmah jika dilakukan dengan sebaik-baiknya.

Saya selalu merenung ke dalam diri kemudian bercongak dengan pertanyaan ini, sejauh manakah tuan rumah menerima kehadiran tetamunya semalam? Ikhlaskah atau punya agenda terancang untuk melunaskan dendam lama yang terpendam?

Inilah permainan 'debat' yang licik. Ada rahsia terbongkar, ada dendam terserlah, ada senyuman dalam sinis, ada gurau dalam kata-kata dan ada keikhlasan dalam ketakutan. Semuanya berjungkir balik dalam waktu singkat dan terkawal.

Dunia. Lihatlah tanah airku.

Tiada ulasan: