Khamis, 18 September 2008

SALAM PUISI

Syukur, sekian lama saya tidak dapat menukilkan fitrah yang Allah kurniakan, dua hari lepas saya dapat memesrainya kembali. Inilah puisi pertama sepanjang tahun 2008. Amin.

SEKUNTUM MAWAR DI JAMBANGAN SYAWAL
(Percakapan Kepada Seorang Kekasih VI)

Harum mawar yang mengikat sayap ramadhan
mengejut khusyuk iktikaf malamku
sepasang sepi yang menari di hujung hari
datang dan menyapa
mengusap-usap ubunku
sambil meminta aku mengaminkan;
”Ya Rabb,
berikan aku waktu untuk memudiki
sungai nikmat dan hidayah
aku mimpikan muara bahagia.”

Sepuluh malam terakhir begini
kesyahduan syawal seperti lintah yang menyedut
alunan lebaran saling bertingkah
antara rengek anak-anak dan resah menggugah
aku memilih sebuah kesunyian.

Kubaca waktu yang memanjat tiang hari
seperti subuh yang menerangkan tabir waktu
kubaca peribadi yang sepi dalam diri
seperti terang yang bersinar di langit matahari
kubaca keindahan yang terbentang di dada malam
seperti lailatulqadar menanti kunjungan
kubaca semuanya demi untukmu
sepasang cinta dari taksub insani.

Di juzuk kampung tradisi
kudengar bisik juwitaku
mengutus setanggi doa
sebelum pulang dan
meninggalkan seberkas nama.


SHAMSUDIN OTHMAN
Madrasah Sham al-Johori,
Kuala Lumpur.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Cukup berbekas. Berbaloi bertapa setahun. Moga Ramadhan diberkati.

abe MIE 'TERJAH' berkata...

http://pkrpasdap.blogspot.com

anjing betina dah tunjuk belang harimau.. jomke website abe MIE.

150 orang cina DAP bantah supaya perlahankan azan sebab mengganggu mereka tidur..langkah pertama..

kemudian, semua tempat nak buat macam nie... bagus...mana PAS parti Islam kononnya....

Tanpa Nama berkata...

gulp!