Jumaat, 14 November 2008

Perjalanan Bahasa yang Lara di Tanah Air Sendiri Mengajar Kita Makna Ketidakpercayaan kepada Sang Menteri


SEPI beberapa hari bukan bermakna membawa hati yang lara setelah melihat beberapa peristiwa yang menjijikkan. Ya, peristiwa melihat dan mendengar hal-hal yang berlaku di Dewan Rakyat, pemilihan jawatan dalaman UMNO, isu PPSMI, DKK (Dasar Kebudayaan Kebangsaan), dan isu agama tentang beberapa fatwa yang kelihatannya lebih banyak memihak kepada ketidakbetulan atau ketidaksahkan daripada kebenaran yang ditetapkan oleh Al-Quran dan sunnah.

Entahlah, apa yang sedang melanda pemikiran bangsa dan cara berfikir kepimpinan hari ini masih sukar ditebaki. Adakah mereka ini bangsa yang sedang berada dalam juzuk nikmat kepuasan atau sedang dirasuki petaka sentiasa bersyukur dengan apa-apa yang ada atau sengaja ingin menguji sejauh mana beraninya Tuhan menjatuhkan hukuman duniawi kepada mereka? Inilah pertanyaan demi pertanyaan yang menjadikan saya lebih suka menyepi untuk beberapa waktu terakhir ini.

Saya membelek-belek beberapa buku yang masih belum sempat disentuh malah belum terbuka lagi sampul plastiknya. Saya lebih suka memilih beberapa buku agama kerana sejak usia menuju tua ini kita perlu kembali kepada tradisi iman, iaitu bermuhasabah diri. Sesekali, setelah menatap baca catatan ibnu Muslim, ibnu Bukhari, ibnu Qadir al-Jailani, ibnu Al-Ghazali, saya terasa berada di alam yang serba baharu dan menakutkan akan ketibaan kematian yang tidak pernah diberitakan waktunya.

Saya selalu berfikir, ketamakan apakah yang sedang melanda kepimpinan bangsa Melayu hingga sanggup menjadi pelacur kepada maruah bangsa bangsa dan bahasa? Apatah lagi sebelum ini sanggup menjadi 'cina buta' (pak sanggup) terhadap kes-kes tanah, pembalakan, taraf warga rakyat, dan perjudian-rasuah. Bagaimanakah cara mereka berfikir agaknya?

Sesuatu yang paling saya tidak faham ialah kenapa keputusan yang diambil oleh mereka selama ini tidak ingin mendengar nasihat pakar yang sememangnya masak dalam sesuatu bidang. Saya mendengar bahawa mereka merujuk tetapi pelaksanannya ialah tidak menggunapakai nasihat pakar-pekar itu. Dan apabila tindakan yang diambil itu menimbulkan rasa tidak percaya, ragu-ragu, was-was dan lebih tepatnya tidak disenangi rakyat makanya mereka menuding jari kepada orang lain khususnya rakyat yang tidak berdosa. Contoh yang paling jelas ialah apabila salah seorang menteri di Jabatan Perdana Menteri yang menyalahkan rakyat kerana menyokong kemenangan pembangkang di utara yang mempersenda bahasa Melayu. Menteri ini bercakap di salah satu seminar Bahasa Melayu bertaraf antarabangsa di salah sebuah universiti tempatan dua tiga hari lepas. Tetapi sedarkah pemimpin itu apa yang sebenarnya sedang berlaku?

Analogi saya mudah sahaja; apabila orang UMNO bersetuju menukar bahasa Melayu kepada bahasa Malaysia maka yang terjadi daripada perkiraan matematiknya begini;
X = Malaysia ialah negara yang dihuni oleh rakyat pelbagai kaum. Ada Melayu, Cina, India dan
bangsa lain.
Y = Bahasa merujuk kepada perlembagaan Perkara 152 dan 153. Dan tentunya yang termaktub
ialah BAHASA MELAYU.
Z = Bahasa baharu yang tidak melalui pengiktirafan perlembagaan negara.

Oleh itu, apabila Bahasa Melayu ditukar menjadi BAHASA MALAYSIA, apa yang berlaku ialah bahasa pelbagai kaum itu akan menjadi teras komunikasi bangsa-bangsa di Malaysia. Ini bermakna yang lahir ialah bahasa pasar, bahasa rojak atau bahasa murahan. Bahasa-bahasa inilah yang sedang merakyat di dalam kehidupan harian rakyat Malaysia. Ini bermakna juga bahawa negara Malaysia sedang menerima proses pengiktirafan istilah (Z) seperti lu, gua, i, u, dan kata-kata carutan yang lain yang tersebar luas dan diguna pakai sewenang-wenang, difahami, diterima oleh pelbagai bangsa itu. Ini juga bermakna Dewan Bahasa dan Pustaka perlu menggubah keseluruhan entri dalam Kamus Dewan atau mana-mana kamus bahasa Melayu.

Saya permudahkan formula ini seperti berikut;

Bahasa Malaysia = X + Z
Persoalannya sekarang di mana kedudukan Y?

Y
telah ditendang daripada sistem yang menjadi teras kepimpinan negara. Y adalah roh yang menjadi kekuatan perjuangan bangsa Melayu. Y adalah jiwa raga dan teras budi fikir orang Melayu. Apabila Y dipinggirkan makanya yang berlaku ialah keracuan dan perasaan kacau bangsa yang tidak akan berkesudahan.

Perjuangan tanpa roh adalah perjuangan yang sia-sia. Perjuaangan tanpa akal budi dan teras budi fikir akan membawa kepada kesesatan. Dan, apabila telah sesat, makanya kesan yang paling teruk ialah seluruh bangsa dan negara akan hancur.

Hari ini, kita sedang menanti dan menunggu satu kehancuran bangsa yang pernah terbilang suatu waktu dahulu di tanah air sendiri. Bangsa itu adalah bangsa saya yang sedang dihancurkan sendiri oleh pemimpinnya sendiri yang berbangsa dan berbahasa yang sama.

Inilah satu analogi matematika yang paling mudah.

Saya tinggalkan soalan matematik ini untuk anda jawab;

UJIAN 1
Masa : TIADA HAD
Jenis Ujian: UJIAN TERBUKA

Selesaikan soalan di bawah ini.

(a) X+Y= bahasa Malaysia
(b) X+Z= bahasa Melayu
(c) X+Y+Z= bahasa Melayu
(d) X+Y+Z= bahasa Malaysia
(e) Y+Z=bahasa Malaysia
(f) Y+Z= bahasa Melayu
(g) Bahasa Melayu(Y) = bahasa Malaysia (X+Z) = Y
(h) Y = (bahasa Malaysia - bahasa Melayu) + Z

Jawapan yang anda perolehi nanti merupakan juga jawapan kepada kenapa UMNO menjadi pertubuhan berjiwa kacau dan kenapa generasi muda Melayu mula kehilangan jati diri hari ini?

Selamat menjawab soalan matematik di atas.



2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mudah sahaja untuk menyelesaikan persamaan ini. Tetapi, ramai yang sudah terkena candu Bahasa Inggeris. Mabuk dan berkhayal dalam nikmat mimpi Bahasa Inggeris.

Mereka tidak dapat membezakan akan bahasa yang pernah memimpin mereka dan bahasa yang pernah menjajah mereka.

Selamanya mereka berkhayal, maka selama itulah persamaan ini sukar
dan sulit untuk diselesaikan.

Hamir HM

rahmanahmad berkata...

tidak bolehkah keadaan itu dikira sebagai proses memperkaya bahasa? Bukanlah niat di hati ini menyokong keadaan ini, tetapi cuma nak menyatakan sedikit buah fikir.

Seperti kita menerima penambahan kata sukses dsb, mengapa tidak kita menerima kata-kata rojak dsb itu?

Persoalannya, apakah beza antara keduanya?

Ataupun seluruh proses penerimaan ini yang silap?

Maafkan saya yang jahil ini, cikgu. Cuma ingin mengerti kebenaran.