Rabu, 6 Januari 2010

CERITA SEORANG YB


MALAM tadi saya menghabiskan masa hampir 3 jam menemankan rakan saya YB itu yang selamat pulang daripada mengerjakan indah haji. Sekitar jam 8.25 malam, dia menghubungi saya dengan harapan untuk berborak-borak dan berkisah tentang pengalamannya menjadi tetamu Allah yang lalu. Sebagai seorang rakan yang sukar menolak pelawaan, saya penuhi juga undangannya.

Kami bertemu di sebuah Bistro di bandar Sri Permaisuri, Cheras. Dia bersama-sama dengan setiausahanya sudah menunggu kehadiran saya. Ringkasanya, dia banyak membetulkan apa-apa yang saya nasihatkan kepadanya sebelum dia berangkat ke tanah suci. Katanya lagi, dia menjadi kacau-bilau apabila ustad yang bertindak sebagai mutawifnya hilang dalam kesesakan manusia ketika di depan Baitulullah, Mina, dan Mudzalifah. Ketika itu, katanya lagi, dia teringatkan akan nasihat saya supaya berguru sebelum pergi menunaikan ibadah haji. Dia juga menambah, mengerjakan haji bukan kerana hendak menunjuk seseorang itu banyak duit tetapi inilah yang dikatakan rukun Islam. Saya mendengar ceritanya dengan penuh jiwa sambil fikiran saya berputar seperti sedang menonton wayang. Kenangan saya ketika berada di tanah suci pada tahun 2005/2006 terimbau kembali.

Sedihnya, ketika rakan saya bercerita itu, tanpa saya sedari, di balik kesuraman cahaya malam; ada air matanya bergenangan dan suaranya seperti serak yang tertahan-tahan. Saya segera bertanya, "kenapa tiba-tiba kau sedih?"

"Aku teringatkan seorang lelaki tua yang meminta sedekah di bawah pohon kurma ketika aku di Tanaim (salah satu tempat berniat untuk berikhram umrah). Aku tersepak kakinya kemudiannya mengherdiknya. Beberapa saat kemudian. aku terjatuh ke dalam parit. Selepas itu, aku mencari-cari lelaki tua itu, tetapi dia dah tiada di bawah pokok kurma itu."

"Syukurlah sebab kau hanya jatuh ke dalam parit tidak dilanggar kereta." Jawab saya ringkas.

ii
Dia mendesak supaya saya memberikan pandangan tentang isu kalimah "Allah". Saya tidak menjawab untuk menuruti kehendaknya. Sebaliknya saya menjelaskan begini, "inilah nasib agama dan bangsa Melayu di tangan UMNO selepas rakyat memberi kepercayaan. Agenda 1Malaysia makin malang apabila membuka ruang kesamarataan. Peluang memberi pendapat, menuntut hak dan mendesak kian terbuka luas dengan slogan 'rakyat diutamakan'. Cuba kau fikir semula, adakah peluang yang terbuka sebegini berlaku di zaman Tun Razak dan Tun Mahathir? Cukuplah dengan kejayaan dan keberanian mencipta slogan dan gagasan tetapi impaknya memakan diri sediri. Kita jangan jadi pemimpin yang gila berslogan tanpa memikirkan kesan dan akibatnya." Jelas saya bersahaja.

"Habis tu kau nak berdiam diri aja?" dia mencatas kata-kata saya.

"Cuba kau cakap, kau nak aku buat apa? Membunuh? Letupkan bangunan? Berdemonstrasi? atau apa? Kau yang duduk di dalam kerajaan, maka kaulah yang fikir. Inilah yang berlaku apabila kita terlalu banyak memberi dan memuakan mereka. Aku ni rakyat biasa yang tak punya apa-apa. Kau lainlah...," Saya bersinis dan mengherdik.

iii
Saya melihat dirinya masih begitu. Cakapnya sedikit mendewa. Hampir jam 12, kami meninggalkan perkarangan Bistro selepas setiausaha sahabat saya itu membayar harga makanan kami. Kami bersalam kemudian berdakapan. Ketika itu dia sempat berbisik kepada saya, "aku akan pastikan kau dapat berkerja bersama-sama aku. Tunggu!"

Sepontan juga dan tanpa diduga idea daripada mana, saya membalasnya, "jangan harap!"

Dia merenung saya sambil melepaskan rengusnya. Saya menguntum senyum kemudian terbayang kerja-kerja PhD yang sedang menanti di rumah.

1 ulasan:

benuasuluk berkata...

ya sheikh,
saya nak jumpa sheikh boleh kat mana-mana bistro? Saya nak kutip ilmu kasih sayang dari sheikhlah selepas sheikh kutip dari sheikh yang lagi satu. Sejak masuk tahun baru ni, saya takdak kasih lagi. Takdak kasih lagu mana nak ada kasih sayang? Aauuwwwuuu