Khamis, 3 Mei 2007

Ijok dan Sebuah Cerita yang Lain ii

i
maka begitulah, akhirnya selepas pertandingan yang penuh mencabar akhirnya warga mergastua di rimba Ijok terpaksa berketuakan sang gagak. selepas itu, sang pelanduk, sang kancil, sang buaya, dan seluruhnya termasuk sang gajah terpaksa akur dengan kepimpinan baharu itu.
adapun sang gagak kini mula resah apabila resah kerana akan mula bergerak dan berfikir secara sendiri-diri. sang gagak kini kesepian apabila semua rakan-rakannya seperti sang babi, sang anjing dan sang burung bayang telah kembali ke rimba masing-masing. kehidupan sang gagak yang baharu sahaja dinobatkan sebagai ketua mula terasa kekuk dan pelik. masakan tidak; kalau dahulu sang gagak boleh lena tidur kini tidurnya menjadi resah. kalau dulu sang gagak boleh berjalan-jalan di rimba dan menghirup udara segar, kali ini semuanya tiada lagi. ke mana-mana hala tujunya, sang gagak mula dikejari oleh lipan, semut, ulat bulu, lintah, cicak kobeng (pokko), ular dan nyamuk. mereka sering meminta bantuan dan pertolongan.
suatu hari yang hening selepas mahgrib, sang babi menghantar SMS ke sang gagak. isinya ringkas tetapi padat.
" jom, kita jalan-jalan cari penyedap nafsu. kau tu bujang dan belum pernah rasa dara." pelawa sang babi.
sang gagak teragak-agak akan pelawaan itu.
sang anjing menyampuk, "apalah kau ni, kau dah punya kuasa. rimba jagat ini kita yang punya. kalau ada sesiapa yang menentang, kita bunuh aja dia. habis cerita."
sang gagak melihat dengan renungan tajam sambil berkira-kira untuk mengiya atau menidakkan pelawaan sahabat karibnya yang baharu dikenalinya sejak dia menjadi ketua di rimba ijok.
"dahulu sang babi dan sang anjing tak macam ni," getus hati sang gagak.
"jom, apa tunggu lagi, penakut betullah kau ni gagak," jerkah sang babi dan sang anjing serentak.
rimba ijok sepi seketika. hanya deru angin dan desir daunan berlagu merdu. sesisik awan menutupi matahari dan saat itu, cuaca yang redup dengan angin yang berhempus perlahan benar-benar mendamaikan. tetapi kedamanian itu tiada di hati sang gagak. kotak fikirnya ligat memikirkan perangai rakannya sang babi dan sang anjing. sang gagak tidak menyangka bahawa sifat sang babi dan sang anjing yang berbaik-baik dengannya selama ini mempunyai niat ada udang di sebalik batu.
"fuhhh!' rengus sang gagak sambil menarik nafas dalam-dalam.
sang babi dan sang anjing sedang meneguk arak demi arah dengan ketawa hilai yang sesekali menjelma dan menghilang.
ii
malam tadi banyak yang menghantui fikiran. kitab-kitab kuning dan buku-buku yang baharu aku beli di pesta buku Kl aku susun ikut rak-rak. sesekali memandang buku-buku dan kitab tafsir yang menimbun menjadikan aku takut akan kehidupan ini. banyak yang bermain-main dalam benak aku. tiba-tiba hati kecil aku bergetik.
"adakah si khairi, najib, hishamudin itu membaca buku macam yang aku baca? alangkah beruntungnya kalau mereka juga membaca buku atau kitab-kitab kuning karangan ulamak yang pernah mencipta tamadun dan keagungan Melayu".
Tak apalah, mereka lebih suka membaca feudalmental, sekularlisme, komunisme, markisme, liberalisme dan entah apa-apa yang tak terlintas dalam masyarakat tanah Melayu.
entahlah, moga Tuhan membuka hati mereka suatu hari nanti.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tuan Haji,
barangkali mereka gemar baca URTV dan Mangga. Banyak gambar artis popular yg memberangsangkan!

awan sirus berkata...

salam...

satira yang perlu disambung, saya nak tahu penamatnya? barangkali boleh diselesaikan menjadi novel dan dihadiahkan kepada pihak yang berkenaan? ahaks!

apa kata saudara hadiahkan saja kitab-kitab tu pada mereka? mungkin mereka belum tahu kewujudannya...