Ahad, 13 Mei 2007

SELAMAT HARI IBU

Hari ini, semua orang yang menginsafi kelahirannya di muka bumi ini pasti akan meraikan 'Hari Ibu'. Jika tidak bersua muka sambil mencium kedua-dua pipi dan dahi sekurang-kurangnya mencium tangan insan bernama ibu itu. Kepada mereka yang telah kehilangan ibu, mudah-mudah pada hari ini, kita mengirimkan al-fatihah atau zikir dan tahmid untuk almarhumahnya. Jika tidak berkesempatan bersua muka seperti aku ini, sekurang-kurangnya apa yang aku lalukan iaitu menelepon ibu selepas subuh sambil mengucapkan SELAMAT HARI IBU dengan penuh sendu; mungkin memadai dan dilimpahkan rahmat oleh Allah.

ii
Aku tak dapat bayangkan kehidupan tanpa ibu. Dan saat-saat yang aku takuti ialah mendengar berita akan kehilangan ibu. Aku sentiasa berdoa agar biarlah aku yang berpergian dahulu supaya ibu dapat meredakan pemergianku. Aku masih ingat ayat-ayat yang tertera dalam kitab 'La Tahzan' tentang ibu. Mengingati ayat-ayat dalam bab itu menyebabkan aku sering syahdu dan meruntun kasih seorang ibu.

YA ALLAH, SELAMAT DAN SEJAHTERAKAN KEHIDUPAN IBUKU SAMA ADA DI DUNIA MAHUPUN AKHIRAT. AKU RINDU SEBUAH ZAMAN KANAK-KANAK KETIKA TIDUR DALAM RANGKULMU. IBU, DOAKAN JUGA KESEJAHTERAANKU DI DUNIA YANG PENUH FANA DAN PANCAROBA INI.

AMIN YA RABILALAMIN.

iii
Semalam petang di rumah PENA kami berdiskusi tentang Pramodya. Azman Ismail menceritakan pengalamannya ketika menyiapakan tesis BA dan MA nya tentang Pram. Kesempaan bertemu dan berkisah dengan Pram diceritakan kepada kami. Seronok juga bercakap tentang pemikiran, kehidupan dan perilaku Pram. Sesungguhnya, dia manusia yang percaya kepada kebenaran tetapi tidak percaya kepada Tuhan. Anehnya manusia bernama Pram itu. Nah! dialah sang anarkis yang tidur dengan falsafah dan kata-kata juga hidup tanpa berlandaskan iman Islami.
Aku, Lutfi, Nazmi, dan Jimadi Shah tidak segera pulang; kami sambung ceria tentang Pram, bab tayamum, muzafir, Seno Gumirah dan Hamsad Raskutid cerpenis indonesia, Universiti Bangsar Utama dan Rahmat Haron di warung mamak. Cerita punya cerita rupa-rupanya, Nazmi peminat Seno cerpenis Indonesia tu. Tak kisahlah tu. Itu hak dia. Begitupun, aku bahagia kerana aku masih bergaul dengan sekumpulan manusia yang dapat menyedari bertapa SOLAT ITU WAJIB.

iv.
Jangan lupa sabtu depan 19 Mei jam 10 pagi ada Diskusi Minda di Rumah PENA. Tajuk diskusi ialah Sastera Underground VS sastera Islam. Panelnya Mohd Ali Atan (UM), Ummu Hani (anak gadis Abu Hassan Morad dan Rahmat Haron (UBU). Moderatornya Pn. Raihani Mohd Said (UPM). Datanglah beramai-ramai untuk mempertahankan pendirian atau membantah dengan bijaksana.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam kunjungan cikgu. moga sihat-sihat selalu hendaknya dan dalam keberkatan.

Fahd Razy

ekspresi berkata...

Universiti Bangsar Utama?
Apa barang?