Isnin, 1 Oktober 2007

MENGINGATI SEJARAH NUZUL QURAN dan NASIB BAHASAKU

Keterangan gambar: berlatarbelakangkan pelabuhan Rotterdam, Belanda:2001. *Pelabuhan cinta dan romantis.

i
Justeru beban tugas yang kian mendesak, makanya blog ini hampir seminggu tidak dikemas kini. Aku hanya sempat melayari blog teman2 dan terkini ialah lahirnya blog www.minggupenulisremaja.blogspot. Gambar dan kisahnya menarik. Teruskan wahai rakan2.

ii
Hujung minggu ini setelah semua kerja2 rutin selesai, aku mula berulit dengan kitab-kitab tua koleksi ayahku. Pulang ke kampung dan melihat ayah begitu tekun menelaah kitab-kitab kuningnya; aku segera mencari sesuatu yang menarik. Ketika sedang membelek kitab-kitab itu, dia segera menghulurkan sebuah kitab bertajuk 'The History of Al-Quran'. Katanya mulus dan perlahan, "hari ini 17 Ramadhan. Sejarah al-Quran bermula daripada tarikh ini".
Begitulah sikap ayahku yang kurang bercakap khususnya bulan ramadhan ini. Aku suka melihat wajah ayah yang sentiasa redup, tenang dan damai. Wajahnya meruntun rindu yang amat dalam.

Aku membaca dan mencari sesuatu yang menarik daripada kitab tulisan Syeikh Maulana Muhammad Yusuf al-Kandahlawi Rah.A. Kitab ini dimulakan dengan memetik surah Ali Imran:164 yang bermaksud;

"Sesungguhnya Allah telah memberi kurnia kepada orang-orang yang beriman ketika Allah mengutus di antara mereka seorang Rasul dari golongan mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah, membersihkan (jiwa) mereka dan mengajarkan kepada mereka al-Kitab dan al-Hikmah. Dan sesungguhnya sebelum (kedatangan Nabi) itu, mereka benar-benar dalam kesesatan yang nyata."

Ayat berikut (al-Maa'idah: 83) melanjutkan kesyahduan aku ketika membaca bab mukadimah kitab ini.

"Dan apabila mereka mendengar apa yang diturunkan kepada Rasul (Muhammad sebagai mukjizat), kamu lihat mata mereka mencucurkan air mata disebabkan kebenaran (Al-Quran) yang telah diketahui dari kitab-kitab mereka sendiri."


Aku segera menghabiskan kitab ini. Sejarah pengumpulan Al-Quran bukan satu perkara yang mudah. Allah sentiasa memelihara kesucian mukjizat ini. Aku tidak dapat bayankan bagaimana usaha yang dilakukan oleh Saidina Abu Bakar, Umar, Othman dan Ali untuk mengumpulkan ayat-ayat yang ditulis di pelepah kurma, kulit pokok, batu, kulit binatang dan dihafal oleh para syuhadah Islam ketika itu. Apatah lagi para khalifah ini terpaksa pula berhadapan dengan kumpulan yang berusaha menjadi penghianat dengan menulis ayat-ayat palsu. Ah, bertapa getirnya mereka mempertahankan maruah agama dan mukjizat itu. Inilah mukjizat Al-Quran apabila semua penipuan dapat diatasi dengan kemuliaan Allah. Syukur Allahamdulillah.

iii
Hari sejarah mulia ini kenapa tidak disambut dengan majlis-majlis kebesaran tertentu? Bukankah negara kita negara Islam. (Opppp, betullah hari Nuzul Quran tidak diraikan sebab negara kita Islam Hadhari). Rupa-rupanya kerajaan kita lebih suka meraikan hari bersejarah yang tidak bersifat Islami.

Entahlah, mungkin Allah terlalu baik buat kita semua. Justeru kerana terlalu baik dengan sifat yang maha pemurah lagi maha penyayang itulah kita mengambil kesempatan melupakan janji-janji syurga oleh-Nya.

Ya Rabb, berikan aku kekuatan untuk terus mencintai-Mu
aku dambakan rindu dari kasih sayang-Mu
berikan aku waktu untuk memudiki sungai nikmat dan hidayah-Mu
aku mimpikan muara bahagia-Mu

shamsudin othman/ 19 ramadhan 1428H
madrasah sham al-johori.

Amin.

iv
Semalam aku dihubungi oleh seorang rakan penyair dari Singapura. Dia mengundang aku untuk bercakap tentang nasib bahasa Melayu dan sedikit hal berkaitan Islam di masjid Sultan, Singapura lepas raya ini. Aku tidak segera menjawab tetapi setelah mendengar luahan dan kesedihan yang dilontarkan, hati aku menjadi sayu.

Katanya, "Melayu Singapura dah dihancurkan oleh pemerintah. Melayu tinggal 15 peratus daripada jumlah 4.4 juta penduduk. Islam pula dikecilkan oleh strategik yang licik dan terancang."

Tanyaku pula, "macam mana boleh berlaku?"

Dia menjawab lemah, "semuanya bermula apabila sistem pendidikan menukar bahasa penghantarnya iaitu bahasa Melayu kepada bahasa Inggeris. Perlahan-lahan setelah 30 tahun, orang Melayu dah mula cakap bahasa rojak, bahasa pasar, bahasa yang entah apa-apa, asalkan orang cina, india, indonesia atau orang Singapura faham. "

Aku bertanya lagi, "nah, apa masalahnya? Bukankah itu yang kerajaan kau mahukan? Itulah pengorbanan demi kemerdekaan dan persaingan antarabangsa?"

Bebarapa saat talian di telepon bimbit aku tidak bersuara. Mungkin rakan aku sedang memikirkan sesuatu. "Aku sebenarnya ingin berkongsi pengalaman dengan rakyat Malaysia macam kau yang terbuka dan sedar. Kalau kau tak perjuangkan nasib bahasa Melayu di tanah air kau, lihatlah suatu hari nanti. Bahasa Melayu akan mati dan akhirnya orang Melayu juga akan mati." Nada suaranya meninggi kali ini. Mungkin juga dia tersinggung dengan pertanyaan aku tadi.

Setelah beberapa minit berlalu, perbualan kami ditamatkan dengan ucapan salam dan selamat bersahur.

Aku tiba-tiba teringatkan seorang rakan aku yang mengajar di Sekolah Sultan Alam Shah, Putrajaya. Dia cikgu Pendidikan Seni dan isterinya seorang pensyarah bahasa Inggeris di UKM. Kami rapat dan sama-sama menunaikan fardu haji 2 tahun lalu. Aku teringatkan dia sebab, dia terlalu yakin malah amat obses bahawa bahasa Inggeris ini akan dapat mengubah Malaysia. Aku bersetuju dengan pendapatnya tetapi apa yang ingin kita ubah itu? Adakan kita ingin mengubah negara Malaysia daripada sebuah negara dunia ketiga hingga menjadi negara dunia kedua atau menjadi negara dunia pertama? Atau adakah dengan perubahan itu, kita sanggup mengadai maruah bahasa dan bangsa? Kalau macam itu, apa yang terjadi kepada Singapura? Adakah negara jiran tetangga itu telah menjadi negara dunia kedua? Aku akui bahawa bahasa Inggeris adalah bahasa komunikasi. Tetapi perlu diingta bahawa bahas inggeris bukan bahasa ilmu. Bahasa ilmu adalah bahasa ibunda. Hanya dengan bahasa ibunda ilmu dapat dipelajari dan dimanfaatkan dengan sebaik mungkin.

Kepada sahabatku ini, kembali dan fikirkanlah dengan mendalam. Singapura telah mencatat sejarah penghinaan bangsa dan bahasa Melayu. Jepun, Korea, China, Perancis, German, Sepanyol tidak pernah tunduk dengan bahasa Inggeris tetapi mereka kian maju dan ditakuti barat (orang inggeris). Mereka boleh hidup berjaya dan cemerlang, gemilang dan terbilang dengan bahasa mereka sendiri. Hanya kita sahaja yang takut pada bayang-bayang sendiri, terhegeh-hegeh mengadai maruah konon ingin diberikan pengiktirafan dunia barat. Sedarkah kita, apabila kita memilih Islam sebagai agama rasmi negara maka selagi itulah orang barat yang berfahaman kristianisme ini tidak akan mengiktiraf Malaysia. Barat sudah lama tidak memberi ruang dan menafikan hak orang Islam. Kita aja yang terkinja-kinja, seronok sendiri atau berangan-angan rasa dihargai.

Nah, pertanyaan yang lebih mencabar lagi ialah kenapa dua orang angkasawan kita wajib belajar bahasa Rusia sedangkan bahasa inggeris mereka lebih baik daripada orang eropah sendiri? Kenapa juga orang amerika yang ingin ke angkasa lepas itu juga terpaksa belajar bahasa rusia? Kenapa? Kenapa? Kenapa?

Jawapan pertanyaan ini ialah bukan kerana bahasa tetapi kerana agama. Di negara kita pula, setelah orang Melayu fasih berbahasa inggeris mereka pula meminta mahir bahasa menderin atau hokian. Jadinya apa yang sedang berlaku sekarang?

Akhirnya tanyalah dengan diri kita sendiri, di manakah kita hari ini?

Jumpa lagi sahabatku.....

Tiada ulasan: