Isnin, 14 Julai 2008

BUDAYA PENYERAHAN KUASA DAN FITNAH


Berlatarbelakangkan masjid Agung Kediri

SEBENARNYA saya malas untuk meluaskan idea daripada entri ini. Memandangkan ada desakan daripada teman editor untuk menulis entri makanya saya mencoretkan idea awal dalam blog ini sebagai mukadimah dan pencetus 'mood' penulisan artikal yang lebih ilmiah. Sememangnya memenuhi impian teman editor itu bukan satu kerja mudah apatah lagi pada saat saya memerlukan masa yang benar-benar menghambat. Mahu tidak mahu demi rasa 'keakraban' dan kesetiakawanan itu saya menyanggupinya dan meminta sedikit waktu.

Proses 'Penyerahan/pengagighan kuasa' adalah satu proses biasa dalam sebuah kehidupan manusia. Sama ada disedari atau tidak, budaya ini telah terbina sejak sekian lama dalam kancah sosial masyarakat. Cuma yang menjadi aneh atau jangal ialah apabila budaya kerja diwartakan kepada media untuk menjadi bahan hebahan. Inilah yang anehnya, perkara biasa menjadi luar biasa sedangkan proses ini telah wujud sejak zaman manusia mengenal erti persaudaraan, kekeluargaan dan berfikiran politik lagi. Sejarah membuktikan bahawa proses pengagihan kuasa ini tidak mempunyai hukum hakam atau prosuder kerja yang tertentu. Tamsil yang mudah ialah bagaimana seorang ayah menyerahkan kuasa kepada anak sulungnya. Adakah ketika seorang ayah ingin menyerahkan kuasanya itu, maka satu majlis rasmi perlu diadakan? Lihat juga bagaimana sistem politik zaman khalifah al-Rashidin berlaku. Proses penyerahan kuasa ini adalah proses biasa. Proses ini berlaku di mana-mana dan boleh berlaku pada bila-bila masa sahaja.

Persoalannya, mengapa hal ini dibesar-besarkan oleh media? Adakah kita ingin mengajar kepada generasi baharu bahawa dalam konteks kepimpinan negara atau keluarga proses penyerahan kuasa ini perlu dijadikan acara rasmi? Justeru, proses biasa itu akan bertukar wajah menjadi lebih elit dan eskulisif sifatnya.

Penyerahan kuasa berlaku apabila seseorang itu sudah merasai bahawa khidmatnya akan berakhir. Maksud berakhir sama ada merujuk kepada hilang upaya, ingin berehat, tamat tempoh bertugas, rasa hilang kepercayaan diri mahupun didesak untuk meletakkan jawatan atau kuasa. Hal ini bermakna, sama ada disukai atau tidak disukai niat itu, makanya apabila sampai detik, waktu dan saatnya maka seseorang itu perlu menyerahkan kuasa seperti yang telah dijanjikan oleh dirinya mahupun oleh takdir qada dan qadar Tuhan.

Saya melihat budaya ini budaya biasa yang tidak perlu diperbesarkan. Mungkin kita perlu belajar menjadi manusia yang boleh berfikir secara waras untuk menilai sesuatu perkara yang juzuk kepentingannya tinggi atau rendah. Tentunya perkara yang lebih penting perlu menjadi keutamaan.

Kenapa saya berfikiran demikiran? Pada perkiraan saya mudah sahaja, iaitu, bagaimana kalau dalam tempoh perjanjian penyerahan kuasa itu, sesuatu perkara yang tidak diingin berlaku? Mungkin jawapan paling mudah ialah semuanya dapat diatasi kerana kita sudah ada pengganti. Tetapi bagaimana pula jika yang ingin menjadi pengganti itu mati dahulu daripada orang utama yang ingin mneyerahkan kuasa? Maka akan berlaku satu konflik yang besar dan mungkin boleh membawa kepada haru- biru kepimpinan.

Oleh itu, saya amat bersetuju bahawa budaya penyerahan kuasa itu tidak menjadi amalan dalam budaya kita khususnya kepimpinan Melayu. Memberikan kepercayaan awal kepada seseorang samalah hukumnya dengan menafikan rukun Iman keenam iaitu mempercayai qada dan qadar.

Bagaimana dan sejauh mana tahap iman kita hari ini? Tidakkah kita percaya kepada peringatan rukun iman ini? Menolak rukun iman maka samalah hukumnya dengan menolak Islam. Pendapat in tentunya bersifat radikal dan keterlaluan.

Saya berfikiran sebegini kerana, saya melihat di sekolah, seseorang guru selalu menasihatkan anak-anak muridnya supaya berkeyakinan diri dan cekal hari dalam hal-hal kehidupan. Nah, dalam konteks 'penyerahan kuasa' seperti yang berlaku hari ini, kita seolah-olah menafikan usaha guru sekolah yang sedang menanamkan semangat jitu kepada generasi muda yang bakal menerajui kepimpinan negara. Apabila budaya ini berleluasa, sudah tentu hak dan kewibawaan seseorang itu akan dinafikan secara licik dan tersusun. Kesan dan malangnya nanti ialah akan bertambah luas konsep kroni dan nepotisme dalam kalangan masyarakat. Budaya fitnah menfitnah dan ketidakpercayaan kepada orang lain akan berleluasa seterusnya membunuh satu generasi babaru yang ideal.

Hari ini, demi mengejar budaya 'penyerahan kuasa' itu, budaya fitnah kian menular dan seperti menjadi permainan dan sandiwara.

Bertanyalah kepada diri kita sendiri, apakah buaya 'penyerahan kuasa' itu budaya Melayu atau budaya Islam atau budaya apa?

1 ulasan:

ekspresi berkata...

tuan haji,
mana kumpulan puisi kediri?