Selasa, 26 Mei 2009

SELEPAS PPMN'09 BERLALU

TAHNIAH PENA. TERIMA KASIH DBPKL-DBPWS. TERIMA KASIH MBMB. TERIMA KASIH ASWARA, terima kasih Wan Zaidah, terima kasih adikku Saifulizan Yahaya dan Mohd Lutfi Ishak dan terima kasih juga kepada S.M. Zakir (baca En Saleeh Rahamad; terima kasih juga meski terpaksa menggigit jari sebab dia seorang aja berasa tua sedangkan wak Saring, pak Ibrahim dan ayahanda Ahmad Razali tak pernah berasa tua).

Waktu ambil gambar tu, saya di mana ya?

Perhimpunan ini membuktikan bahawa bulat kata kerana muafakat. Inilah komitmen tinggi yang berjaya dibuktikan dalam ruang fikir 'kembali kepada fitrah dan kesyumulan Islami' (sila baca ucap utama Dr. Anwar Ridhwan); anak-anak muda yang tampil dengan gagasan al-Quran dan hadis terserlah budi fikir dan santunnya. Saya lihat ini petanda baik untuk mengembalikan semangat Islami yang sedikit kusam pada era 90-an sastera Malaysia.

Bersama-sama Dato' Baha Zain, beliau menyuarakan bahawa PENA perlu menghimpunkan kembali penulis-penulis yang pernah mencipta nama pada tahun 80-an seperti Rosli K. Matari, Awang Abdullah, Mochtar Awang, Azmi Yusuf, Daeng Ramli Akil, Wan A. Rafar, Siti Zainon Ismail, Zurina Hassan, Marsli N.O, Naffi Mat, dan lain-lain kerana mereka adalah ahli PENA. Kejayaan PPMN saya kira benar-benar mengembirakan Dato Baha Zain (beliau tunggu hingga pagi Ahad dan terpaksa pulang awal kerana ada hal keluarga yang mendesak).

Saya tidak memutuskan jawapan pada waktu itu. Duduk bersantai bersama-sama Dato Baha disaksikan kolam dan kicau burung pada senja yang nyaman; membawa ingatan saya kepada penulis-penulis 80-an yang berjuang mencipta gagasan Perhimpunan Penulis Muda di Padang Merbuk, Langkawi dan Kelantan (sayangnya saya tidak pernah mengikuti kesemua perhimpunan itu kerana kedaifan diri tentang sastera).

Harapan Dato Baha Zain terhadap penulis-penulis Malaysia amat tinggi. Harapan terhadap kesinambungan dan kegemilangan masa depan sastera berulang kali diluahkan kepada saya pada senja itu. Saat itu, saya terbayang dosen saya iaitu, En Saleeh Rahamad, Amiruddin Ali dan Rahimidin Zahari sebab penulis-penulis yang disebutkan oleh Dato Baha itu adalah rangkaian mereka. Mungkin mereka bertiga boleh menjadi penggerak untuk menghimpunkan kembali penulis era 80-an itu (baca saya kira /agak-agak aja: saya dan S.M. Zakir waktu itu hanya menjadi peminat dan pembaca sastera era 80-an sahaja - mungkin kami masih itu berada di arus pinggiran sastera Malaysia). Bagus juga idea Dato Baha itu, insya-Allah nanti akan saya panjangkan kepada rakan-rakan.

Berbalik kepada PPMN, alangkah baiknya jika kertas kerja yang berjumlah 19 itu dibukukan. Inilah khazanah dan bukti kejayaan anak-anak muda Malaysia dalam bidang Kesusasteraan Melayu.

Terima kasih semua yang terlibat.

2 ulasan:

D'Rimba berkata...

Saya juga sempat berbicara dengan Dato Baha Zain, sungguh indah.......

saleeh rahamad berkata...

lebih baik ngaku tua asalkan orang nampak kita muda daripada ngaku muda sedangkan orang nampak kita tua.itu strategi..mainang!janji janngan boroi, kuat tidur,