Sabtu, 17 Februari 2007

membilang masa lalu


i

tak ramai yang tahu bahawa masa lalu adalah pengalaman yang indah dan mendewasakan. kalaulah masa itu boleh berulang kembali tentu seronok. dilahirkan semula; menjadi bayi, dan menangis di alam kanak-kanak amat menyeronokkan. aku tak dapat bayangkan... kalau kesempatan itu mampu aku gapai kembali, dan aku berada di alam persekolohan; sudah tentu aku akan pastikan spm aku cemerlang kemudianh aku akan berada di luar negara untuk meneruskan phd. dan tentu negara yang akan aku pilih ialah belanda/ holland.

kenapa belanda?

pertamanya, negara ini berada di bawah paras laut.

kedua, belanda adalah kota bunga-bungaan. harum tulip dengan warna yang memukau adalah estetika alam yang tiada tandingannya.


ii

aku sempat membelek-belek album ketika berada di perantauan. memikirkan kembali masa itu, banyak yang mengajar aku erti cinta akan tanah air. bumi kelahiran tidak sama dengan tanah kembara meski tidak indah atau meruntun kalbu. tetapi, di tanah nurani ini - kecintaan terhadap islam segar di mana-mana.


iii

aku baharu selesai membaca tulisan Rejab FI dalam 'siasah'. dia tulis tentang apa yang akan terjadi terhadap nasib bahasa dan budaya melayu tahun 2020. menarik tulisannya. aku dapat bayangkan pada waktu nanti apabila orang melayu tak pandai berbahasa melayu. baju melayu dah tak ada, nama-nama orang melayu juga dah tak ada. kitapun rasanya dah tak akan dengar lagi nama melati, noraini, mawar, abu, dan lain-lain. itulah yang dikatakan wawasan 2020.

Tiada ulasan: