Jumaat, 16 Februari 2007

mencari makna diri i

i.
kehidupan adalah ujian. kembara adalah pengalaman yang akan menentukan lulus atau gagalnya perjalanan hidup seseorang. justeru, kita perlu melaluinya dengan penuh tabah, dedikasi dan sabar.

kadang-kadang kita perlu merenung ke dalam diri sendiri. kita kena tanya diri sendiri, apakah betul atau salah tindakan kita? mengakui kelemahan diri sendiri bermakna bukan kita lemah atau malang. tapi itu adalah keberanian yang akan mematang dan mendewasakan.

ii
kesedihan yang menyelimuti diri berlaku dalam diri semua manusia. tuhan ciptakan kesedihan, kemurungan dan keracuan diri semata-mata untuk melatih diri menyayangi diri.

iii
kita perlu mencari seseorang yang rapat untuk mendengar masalah keracuan diri. dengan meluahkan masalah, sekurang-kurangnya kekusutan itu telah diluahkan. meluahkan masalah bermakna jalan penyelesaian telah terbuka. carilah manusia pendengar yang diyakini jujur dan ikhlas. keakraban akan menjadikan kita lebih terbuka, berani, damai dan tenang. mencari ketenangan adalah sebuah kedamaian yang bahagia.

SENJA DI LANGIT ANKARA

langit merah
membara di dada lukaku

matahari berdarah
titisnya jatuh ke kalbuku

senja ankara
wajahnya lara berpanjangan

senja di langit ankara
mengajar aku makna rindu
yang kau tinggalkan.

ankara, turki.

Tiada ulasan: