Sabtu, 24 Februari 2007

selepas 5 safar 1428H

malam tadi, aku dihubungi oleh seorang rakan dari Pekan Bharu, Indonesia. dia seorang pensyarah di UNRI juga menangani majalah Horizon dan Kompas. lelaki yang cukup kukenali ini bertanya khabar disamping memberi sedikit komen tentang kumpulan puisi sulung aku 'taman percakapan'. sayangnya dia lebih banyak memuji dari mengeji. itu haknya. tetapi secara serius aku sebenarnya berharap beberapa teguran membina daripada rakan-rakan sepenulis. tapi tak mengapalah.

ii
kepada rakan-rakan yang berjaya membawa pulang hadiah yang lumayan daripada sayembara Jubli Emas DBP jumaat lalu, TAHNIAH. teruskan perjuangan dan menjadi lebih berani untuk mengkritik tanah air yang kian gawat sosiobudayanya juga membawa pemikiran baharu dalam karya mendatang.

iii
dengan jumlah wang yang besar itu, aku lihat sastera mula dihargai. cuma bila lagi pemenang sesuatu sayembara akan menikmati hadiah iringan kereta atau rumah atau apa-apa sahaja? kata seorang rakan, "buka mata bukalah minda". "fikir-fikirkan," sambungnya lagi pada suatu malam yang dingin di bawah bulan yang jingga.

iv.
aku sedang membaca buku "menjadi kekasih Allah" karya Syeikh Abdul Qadir al-Jailani. isinya benar-benar menyentuh kalbu. beberapa halaman yang aku tekuni seakan sindiran kepada diriku yang rasanya kian kecil dan akan mengecil di buana ini. lalu apa yang sedang menerawang di fikiran ialah, "sampai bila aku akan dibaluti sifat laro' (sifat sia-sia) dalam kehidupan yang tidak pernah menjanjikan detik usia pengakhiran. usia yang kian menua ini kadang-kadang tidak pernah memberikan ingatan terhadap kebebasan, keseronokan dan cinta. mungkin inilah rahmat di sebalik ciptaan syurga dan neraka Allah.

Tuhan,
langkah yang kugiring ini
ke mana tujunya
ke kanan syurga
atau ke kiri neraka?
berikan aku segugus jawapan
dari taman rindu-MU.

madrasah sham al-johori,
kuala lumpur.

Tiada ulasan: