Jumaat, 7 September 2007

MEMAKNAKAN KEJUJURAN DAN MARUAH BANGSA

i
Banyak yang bermain dalam fikiran apabila laman 'Tanah Nurani' ini dilayarai oleh teman-teman juga manusia yang sudi menikmati dan berkongsi pengalaman. Syukur bahawa masih ada yang sudi. Begitupun, ada sesuatu yang sukar aku fahami apabila ada di kalangan pengunjung itu masih tidak boleh membezakan makna kejujuran, perjuangan dan maruah bangsa. Sebenarnya, perjuangan bangsa ini bukan macam berjuang nak menghapuskan babi di Melaka. Bahasa ialah soal yang lebih tinggi daripada babi, anjing atau musang. Perjuangan bahasa samalah ertinya dengan perjuangan jihad meski pertalian antara bangsa, bahasa dan agama itu amat sukar untuk dimaujudkan. Orang yang lari daripada perjuangan ini atau berpaling tadah atau mempermainkan perjuangan ini samalah hukumnya dengan orang yang berpaling tadah daripada medan perang. Justeru dalam makna yang tersirat, tindakan itu samalah dosanya seperti kesalahan 7 dosa besar yang salah satunya ialah lari atau berpaling tadah dari medan perang.

Bahasa dan bangsa Melayu dalam konteks negara Malaaysia ialah Islam. Perlembagaan negara telah memaktubkan akta ini. Semua rakyat Malaysia sudah pun memahaminya sejak kita menikmati kemerdekaan yang pertama kalinya (1957) lagi.

Nah, kepada manusia (zizie ali) yang pernah mendapat 'a' dalam subjek bahasa Melayu di IPT juga sudi berkunjung dalam laman 'Tanah Nurani' ini ; cuba fikirkan apa yang bakal terjadi 10 tahun akan datang jika bahasa Melayu telah hilang etos dan doktrinnya? Benarkah ketika itu bahasa Inggeris akan berleluasa? Atau apa? Apa yang paling kita takut ialah bahasa manderin atau bahasa tamil yang menguasai tanah Melayu ketika itu?. Inilah persoalannya. Hari ini, banyak tuntutan mereka (orang cina dan india) yang bukan sahaja sedikit tetapi kian mencabar kesabaran kita dipertontonkan oleh media. Tidak terfikirkah bahawa inilah strategi licik mereka yang jika prinsip 'tidak mengapa' (sebab sikap orang Melayu yang banyak mengalah atau sabar) itu (seperti sikap saudara zizie) diterima pakai dalam semua segi. Sikap lewah begini akhirnya akan menjadi api dalam sekam.

Saya tidak menyalahkan sesiapa tetapi saya melihat nasib anak-anak bangsa Melayu selepas ini yang sedang dicaturkan oleh pemimpin kita tanpa sifat keikhlasan dan kejujuran.

ii
Saudara Melayuku yang dihormati dan dikasihi,
Nasib bangsa dan bahasa kita kini berada dalam situasi yang mendukacitakan. Tangisan sedih tokoh pejuang bahasa sepetri Dato' Baha Zain (sila baca catatan mereka dalam Dewan Sastera setiap bulan), Datuk Hassan Hassan Ahmad (Dewan Masyakarat), Rustam Sani (Siasah), SM Zakir (Millinium), A.Ghafar Abdullah (Dewan Budaya), Rahimidin Zahari dan Sutung Umar RS (Pentas) atau tulisan-tulisan berkala terbitan akhbar harian prokerajaan itu jelas memperlihatkan manifestasi kerisauan itu.

Jangan beranggapan perjuangan terhadap bahasa Melayu adalah perjuangan kecil dan bodoh. Jika begitulah mentaliti orang Melayu, bermakna suatu hari nanti bangsa dan bahasa kita hanya tinggal nama dan sejarah sahaja (hari inipun penghakisan itu sedang dilakukan secara licik).

Maaf kerana catatan kecil ini hanya satu memoir peribadi. Dalam hal ini, saya teringatkan bicara seorang rakan (konon pejuang parti prokerajaan), katanya, "berdusta kepada bangsa dan bahasa Melayu tidak sama hukumnya dengan berdusta kepada Allah. Neraka hanya tempat manusia yang berdosa kepada Allah dan sesama makhluk sahaja. "
Aku dengan bersahaja terus memberikan reaksi. Kataku, "bukankah bahasa itu juga makhluk Allah?".
Sahabatku itu terkesima.

Itu adalah secebis pengalaman yang aku lalui 4 tahun lalu ketika berada di kota London. Bayangkan bagaimana mudahnya luntur semangat sahabatku itu yang diberikan biasiswa kerajaan untuk menyambung pengajian Phd.nya di sana. Hari ini dia sudah berjaya bergelar doktor falsafah dan cakap-cakapnya kini ialah tentang penjajahan bentuk baharu yang sedang berleluasa dalam kehidupan orang Melayu. Dia telah sedar dan sedang melakukan sesuatu untuk mengingatkan bangsanya sendiri. Aku menghormati perjuangannya kerana dia menyedari apa yang sebenarnya aku perjuangkan selama ini.


Ya Rabb, berikan hidayah kepada rakanku itu termasuklah saudara zizie ali. Amin.

Tiada ulasan: