Isnin, 3 September 2007

SELAMAT MERAIKAN JUBLI EMAS MALAYSIAKU

i
Surat khabar, majalah dan media eletronik begitu sibuk meraikan sambutan usia jubli emas kemerdekaan kita. Sama ada mereka ikhlas atau terpaksa itu bukan soalnya. Yang penting mereka telah melaporkan peristiwa yang penuh warna-warni sempena sambutan ini. Pada padi 31 Ogos aku duduk di depan tv bersama-sama anak-anak dan isteri. Mereka gembira sambil bersorak melihat kemeriahan perbarisan daripada pelbagai kontijen. Mereka terpesona melihat kereta berhias, persembahan udara dan gerakan-gerakan khas pasukan keselamatan. Aku melihat lebih jauh daripada itu sebenarnya.
Aku bertanya di dalam diri sendiri, bagaimana nasib bangsa Melayu 50 tahun akan datang. Bagaimanakah kedudukan bahasa Melayu selepas ini. Waktu itu, aku telah tiada lagi di muka bumi Allah ini. Tentunya waktu itu, nasib anak cucu aku yang akan merasainya. Kaenapa aku berkata demikian? Sebab ialah jika hari ini nasib bahasa Melayu pun tidak boleh dipertahankan, bagaimana pula nanti jika negara ditakbir urus oleh bangsa bukan bumiputra? Aduhai anak cucuku, aku tak dapat bayangkan nasibmu anak cucuku.

ii
Dalam banyak-banyak artikel tentang makna dan iltizam merdeka, aku tertarik dengan tulisan Mohamaed Haniff Omar (mantan Ketua Polis Negara) bertajuk "Rasuah Bukan Legasi Saya" Utusan Malaysia 3 Sept 2007. Justeru makna yang lebih tersirat ialah, ketika dia memerintah menteri kewangan dan timbalang perdana menteri ketika itu ialah Tok Syeikh. Nah, sudah terang lagi bersuluh; siapa sebenarnya bapa rasuah moden dalam legasi kepimpinan negara. Falsafah tulisan ini mudah sahaja iaitu, power tends to corrupt and absolute power corrupts absolutely.
Falsafah ini menjelaskan bahawa rasuah bukan satu kuasa mutlat tetapi kuasa di tangan (manusia) boleh melakukan rasuah dengan sewenang-wenangnya.

1 ulasan:

zizie ali berkata...

lu orang pandai. takkan lu percaya semua yg ditulis oleh hanif.