Isnin, 5 Januari 2009

SALAM DARI TANAH SHANGHAI DAN ....

i.
Berlatarbelakangkan menara ketiga tertinggi di dunia dan dalam perjalanan di atas kapal menuju pelabuhan Shanghai itu, saya sering memikirkan sesuatu. Kalaulah manusia-mansuia yang menyokong PPSMI itu ada sama dalam kembara ini, tentunya mereka akan terkejut beruk dan terus gila melihat bagaimana negara China yang tidak memberi ruang langsung kepada kebebasan bahasa Inggeris itu maju dan hebat. Negara yang tidak pernah berkompromi dengan Inggeris itu, kini menjadi negara terpenting sebagai kuasa ekonomi dunia. Dengan mempertahankan bahasa Cina mereka boleh mencipta kapal angkasa seterusnya menghantar angkasawan ke bulan serta melihat cakerawala lainnya.

Inilah hebatnya bangsa yang mempertahankan bahasanya. Mereka adalah bangsa yang tidak pernah tunduk kepada kekuasaan barat. Mereka yakin dengan bahasa ibunda mereka hingga berjaya menawan dunia dengan ekonomi dan budaya. Hari ini, mereka berazam pula untuk menakhluki dunia dengan bahasa dan IT. Slogan "berikan kami lima tahun untuk menakhluki dunia dengan bahasa" tergantung di mana-mana. Bayangkan, bertapa yakinnya mereka terhadap bahasa ibunda mereka sendiri.

Pengalaman saya ialah "sehebat mana sekalipun BI kita, masyarakat dunia luar mula memandang kita sebagai para pesubahat/ penyokong teroris/ polis dunia yang rakus dan biadap serta tidak berperikemanusiaan." Begitulah hinanya masyarakat luar melihat keangkuhan barat. Sedangkan pemimpin kita mengandaikan bahawa pelajar kita akan ketinggalan jika tidak belajar BI. Kenyataan biadap ini seakan menafikan hak dan kekuatan bahasa Melayu di bumi tanah Melayu (Malaysia) sendiri.

Ini bermakna, jika kita menyokong perjuangan PPSMI bermakna terdetik di dalam hati kita menyokong perjuangan Barat yang ingin memusnahkan keamanan dunia dengan agenda yahudi.

Kepada para penyokong PPSMI, pergilah ke luar negara sambil melihat dengan mata iman dan mendengar sendiri dengan telinga takwa akan bertapa negara maju lain mula tidak percaya kepada kehebatan bangsa dan bahasa Inggeris itu.

Pergilah sambil berseronok kemudian fikirkan kebenaran ini.

ii

Diapit sasterawan Indonesia iaitu bapak Budi Dharma dan sasterawan Malaysia, saudara Malim Ghozali PK sewaktu Majlis Diskusi Karya di DBP baharu-baharu ini banyak mengajar saya makna kesabaran dan ketekunan berkarya. Pak Budi yang serius dalam esei dan cerpen segera mengingatkan saya kepada teori 'pembalikan cermin' sementara abang Malim saya lihat lebih dekat dengan teori 'kebenaran mutlak' (the truth). Gandingan kedua-duanya dalam satu majlis itu berjaya menemukan titik 'firasat Melayu'.

Saya mula melihat pemimpin bangsa sendiri menafikan 'kebenaran', sementelahan tidak cuba belajar 'firasat Melayu' yang sebenar.

Tiada ulasan: