Isnin, 2 Julai 2007

DAN DEMI MALAM APABILA IA BERLALU


Dan Demi Malam apabila Ia Berlalu adalah tajuk sajak aku yang tersiar di Dewan Sastera; Ogos 2003. Sajak pendek ini terkesan daripada surah al-Fajr ayat 89:4 yang intipatinya lebih kepada makna kejujuran dan kedaifan diri.
i
Beberapa hari ini, aku menguliti buku-buku yang sempat aku beli ketika mengembara. Membelek buku-buku itu, aku menjadi khusyuk apabila menatap buku 'KAFILAH BUDAYA' karya Dr. Muhammad Zafar Iqbal seorang pensyarah di Jabatan Sastera Parsia, Universiti Indonesia. Buku terbitan Penerbit Citra:2006 ini perlu dibaca oleh mereka yang berasa ingin menjadi pejuang bangsa dan bahasa Melayu. Kalau ingin menjadi juak politik parti dacing tak perlu baca wacana fikir yang sukar macam ini. Para juak parti dacing tak perlu baca sebab dia hanya perlu menjadi penggangguk dan mengiyakan apa-apa sahaja yang ketua mereka katakan. Kalau mereka hendak membaca buku ini, pastikan jangan mengkritik boss pula sebab dikhuatiri kena tendang dari kabinet.
Buku ini kandungannya tentang nasib bahasa Indonesia yang akhirnya menjadi kacau bilau apabila gagasan SATU BAHASA SATU NEGARA dikuatkuasakan oleh pemerintah. Nah, inilah signifikennya hal ini dengan bahasa Melayu yang digantikan menjadi bahasa Malaysia. Perkiraan dalam hukum matematik yang mudah ialah bahasa (X) adalah lambang pertuturan sesuatu bangsa iaitu Melayu (Y). Manakala simbol (Z) mewakili nama negara iaitu Malaysia . Ini bermakna formula matematika yang betul ialah X+Y=Z. Oleh itu, apabila Y bertukar menjadi Malaysia (Z) maka perkiraan matematika X+Z=Z adalah salah. Jadi, bertapa bodoh dan bahlulnya para juak yang diberi kepercayaan mentadbir negara khususnya menteri pelajaran dan menteri penerangan (2MP) yang tidak dapat memahami ilmu matematika ini.
ii.
Aduh! Aku bimbang dan mula gementar akan demi malam apabila ia berlalu kerana aku akan sama-sama ditimpa balak daripada kesilapan juak-juak yang kian rakus meratah khazanah bangsanya sendiri.
iii.
Aku turunkan rangkap ke-2 sajak 'Dan demi malam apabila ia berlaku' ini sepenuhnya;

Antara cahaya bulan
dan sinar bintang
malam sempat berbisik kepadaku
katanya
kita tidak harus menjadi pencuriga
pada nikmat kkasih sayang
kerana Tuhan bukan kekasih pendusta.

Ya Rabb, dengan rahmatMu, selamatkan diriku dan orang-orang yang aku kasihi. Amin.

Tiada ulasan: