Khamis, 26 Julai 2007

UKUR BANYAK KALI POTONG BIAR SEKALI


ENTRI peribahasa ini bermaksud kita mestilah berfikir semasak-masaknya sebelum membuat keputusan. Kenapa peribahasa ini yang menjadi enrti kali ini? Jawapannya mudah sahaja, iaitu tentang pelaksanaan P&P subjek matematik dan sains dalam bahasa Inggeris. Surat khabat semalam menjelaskan bahawa Parlimen Ledang di bawah kepimpinan Ghani Othman akan membawa usul pembubaran/ pembatalan/penukaran P&P subjek ini semula dengan menggunakan bahasa Melayu (bukan bahasa Malaysia). Inilah hasil kerja yang tidak berfikir panjang. Mantan PM dulu telah melakukan satu dosa besar kerana menentukan dasar ketidakpercayaan kepada bahasa ibunda kita. Akhirnya, setelah 4 tahun berjalan, kita dapati hampir satu generasi kanak-kanak atau remaja yang rosak.
Hari ini, jika kita bertanya kepada pelajar-pelajar yang melepak dan ponteng sekolah itu, kenapa mereka ponteng sekolah? Jawapannya mudah sahaja sebab tak faham bahasa Inggeris. "Macam mana nak belajar matematik dan sains." kata mereka bersahaja. Orang politik melihat jawapan pelajar itu mewakili orang malas dan mereka yang berada dalam situasi kehancuran keluarga. Itu dalam pemikiran juak-juak politik. Tetapi bagaimana sekirannya jawapan itu ikhlas dan jujur daripada hati nurani mereka?
Nah, kesan yang lebih besar daripada idea/ arahan gila mantan PM itu ialah gejala sosial remaja dan pelajar kian menjadi-jadi. Pelajar/murid mula kurang ajar sebab lari dari kelas matematik dan sains - lalu mereka berkumpul dan wujudlah budaya samseng di sekolah.
Kita tidak pernah melihat hal ini secara terbuka atau rasional. Kerajaan menolak pandangan, nasihat dan keluhan rakyat khususnya golongan nasionalisma dan cendikiawan bahasa dan budaya Melayu. Bagi mereka melaksanakan arahan P&P dalam bahasa Inggeris bermakna kita akan melahirkan satu generasi yang setanding dengan dunia barat. Soalnya, bagaimana hendak menandingi barat jika suasana di sekolah kian parah. Ponteng sekolah kian menjadi-jadi. Budaya samseng kian berleluasa dan moral pelajar/ murid kian kurang ajar.
Siapakah pembunuh generasi Melayu sebenarnya? Adakah orang barat yang kita kategorikan penjajah atau bangsa kita sendiri? Atau siapa sebenarnya? Justeru bernilaikan harga 'kemerdekaan' Malaysia yang mencecah usia 50 tahun ini?
Kalau kita mendengar cerita Malim Ghozali PK (dalam gambar - sasterawan); kita sebenarnya menjadi bangsa yang ditipu oleh bangsa sendiri. Mereka menipu kerana kepentingan poket dan nafsu dunia. Mereka menjadi tamak dan rakus kerana beranggapan akan hidup selama-lamanya. Itu kata Malim Ghozali PK. Kata aku pula, mudah sahaja; iaitu "mereka gila dan tak punya akal."
Inilah dunia yang kita pangkah. Lihatlah dunia yang kita pilih. Kita derita dalam pilu yang tak terungkapkan oleh kata-kata.



Tiada ulasan: