Selasa, 31 Julai 2007

SELAMAT ULANG TAHUN DIRIKU


i
Aku mulakan catatan kali ini dengan menurunkan satu ayat Quran dan satu hadis Rasulullah sebagai peringatan untuk diriku sendiri.

"Dan sesungguhnya orang yang paling mulai daripada kamu di sisi Allah ialah orang yang paling takwa kepada-Nya."
(Surah al-Hujurat:13)
dan sabda Rasulullah S.A.W;

"Sesungguhnya hal yang paling aku takuti berlaku ke atas umatku ialah perbuatan yang didorong oleh nafsu jahat dan suka berangan-angan kosong. Sebab, memperturutkan nafsu jahat akan menjauhkan mereka dari kebenaran; sedangkan panjang angan-angan akan menjadikan mereka lupa kepada hari akhirat."
(Riwayat al-Baihaqi)

2 ayat peringatan ini perlu aku tekuni maknanya agar aku tidak menjadi manusia yang lupa daratan. Usia yang mencecah 41 hari ini, banyak menjadikan aku dewasa. Aku perlu sedar bahawa kesihatan dan nikmat hidup yang Allah kurniakan hanya bersifat sementara. Dan kerana kesementaraan itulah aku perlu menjadi manusia/makhluk yang bertakwa.
Ya Rabb, pastikan seluruh pergerakanku tidak sedikitpun beranjak daripada mengingati dan mengasihiMU. Sentiasa pandulah seluruh jiwa dan ragaku ke arah kebenaran dan keimanan.
Amin.

Selamat ulang tahun kelahiran wahai SHAMSUDIN BIN OTHMAN. ingatlah bahawa neraka itu panas dan seksaannya amat pedih. Usia 41 adalah permulaan kehidupan seorang lelaki. Berhati-hatilah.

ii
Hari ini bertujah-tujah sms masuk ke telefonku dengan ucapan 'selamat ulang tahun'. Terima kasih kepada semuanya kerana ingatan ikhlas itu. Akan aku bawa ingatan itu ke mana-mana. Tapi yang paling syahdu ialah apabila aku menerima ucapan daripada ibu dan ayah. Menitis air mata kesyaduan apabila mendengar suara ibu kemudian ayah. Mereka mengingatkan aku agar sentiasa mengingat Allah yang telah banyak memberi dan hanya sedikit yang dapat kita balas. Ya Allah berikan aku semangat untuk meneruskan nasihat kedua ibubapaku itu. Amin dan KAU sejahterakan kehidupan mereka berdua seperti mana yang KAU berikan kepadaku. Terima kasih emak, terima kasih abah.

iii
Semalam, selepas kuliah aku melepas di masjid besar UPM. Aku melihat gelagat manusia yang bersolat di masjid. Aku tersentak apabila melihat seorang lelaki berkulit sawo matang tetapi bukan Melayu bersolat. Solatnya aneh dan tidak mencontohi kesempuranaan solat Rasulullah. aku perhatikan untuk kesekian lamanya hingga dia sedar yang dirinya sedang diperhatikan. Aku mengukir senyum sambil buat-buat tidak kisah dan meneruskan bacaan surah al-Taubat. sebenarnya dalam hati kecil dan fikiran aku berkocak kuat memikirkan amalan yang sedang dilakukannya itu. Aku mengurut-urut dada sambil menarik nafas lega apabila dia bergegas meninggalkan ruang solat. Sebelum keluar dari pintu utama dan berhampiran dengan tempat aku duduk itu dia sempat memasukkan wang kertas rm50 ke dalam tabung derma. Aku pasti itu rm50 dan mudah-mudahan Allah akan memberikan hidayah kepadanya.

iv.
Aku kian buntu apabila penyelia Phd meminta aku melengkapkan kertas cadangan. Seperti terasa baharu semalam daftar, hari ini dia hendak. Aduh, aku kesuntukan waktu sebenarnya!
d

Tiada ulasan: