Isnin, 30 Julai 2007

Sajak Gagak dan Hari Lahir


i
Semalam aku dikunjungi dengan pelbagai panggilan telefon dan sms dari teman2. Banyak pertanyaan tentang siapa si gagak yang aku maksudkan dalam sajak 'Seekor Gagak dan Sepohon Bahasa' tersiar di Berita Minggu (29 Julai 2007). Jawapan aku ringkas dan sepadat mungkin.
SBO: Dia ialah binatang yang tak pernah mengenang budi dan lebih jahat daripada gunting dalam lipatan.
Jawapan aku itu juga berseni dan penuh nilai perjuangannya. Jawapan ini merupakan kesinambungan daripada 2 tulisan Mohamad Daud Mohamad (Pegawai kanan DBP) dalam akhbar Siasah. Ini bermakna hanya manusia yang sedar akan nasib bahasa dan bangsa sahaja akan faham satira yang aku gunapakai. Aku dah muak dan permainan dan lakonan para juak yang memimpin negara ini. Terbaharu ialah isu Malaysia sebuah negara Islam atau sekular? Isu ini diperdebatkan tanpa diskusi ilmiah. Samalah halnya dengan bahasa Melayu. Kalau betul juak-juak itu telus bawalah perkara ini ke Dewan Parlimen atau Dewan Rakyat. Berbincanglah dengan profesional dan bijaksana. Jangan jadi seperti gagak yang konon bersayap sakti tetapi tak pernah memikirkan hujan atau ribut taufan.

ii
Esok 31 Julai ialah hari kelahiran aku ke muka bumi Allah ini. Ya Rabb, terima kasih kerana banyak mengajar aku makna iman, syukur, sabar, taqwa dan jihat. Aku akan perkemas dan lengkapkan lompang-lompang kosong itu supaya aku boleh menjadi hambaMu yang sejati.
Esok juga bermakna usia aku menjangkau 41 tahun. Tentunya, esok mungkin aku bakal menerima ucapan 'selamat ulang tahun' daripada isteri, anak-anak, kekasih dan taulan. Yang penting, usia yang kian menua ini perlu aku lengkapkan dengan sebanyak mungkin ilmu vertikal dan harizontal antara mahkluk dengan yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Ya Rabb izinkan aku lengkapkan ruang kekosongan jiwaku dengan seluruh makna takwa dan cintaMu.

iii
Tuhan damaikan hatiku ini.

Tiada ulasan: