Selasa, 17 Julai 2007

Maha Besar AnugerahMu Ya Rabb


i

Sebentar tadi aku menerima sms dari Pekan Baru, Riau. Dr. Yusmar meminta aku berkongsi pengalaman tentang budaya Melayu di UNRI (Universiti Nasional Riau) pada Oktober ini. Sambil membaca dan menyatakan persetujuan aku mengimbau sebuah wilayah rindu yang kaya dengan nuansa Melayu. Dua tahun lalu ketika berada di sana aku dibawa menyusur kampung halaman yang amat indah dan penuh bercirikan tradisi kemelayuan. Berada di sana dengan suasana yang menguatkan semangat dan jati diri Melayu menyebabkan aku tidak menolak pelawaan Dr. Yusmar.

Aku selalu membandingkan kampungku dengan kampung-kampung yang berada di Pulau Bali, Aceh, Jakarta, Bandung, Bogor, Jogja dan wilayah lainnya; kenapa kampung aku terlalu pantas berubah sehingga hilang neonostalgiannya? Apakah pemimpin yang berada di negaraku ini tidak pernah belajar ilmu dekorasi alam atau juga mereka buka seni dan tradisi? Kalau dah sedar mereka lemah dalam hal-hal sebegini, sepatutnya mereka punya penasihat yang bijak. Sayangnya itulah yang berlaku di negaraku; para pemimpin dan penasihatnya hanya memikirkan perut dan poket sendiri. Mereka tidak pernah ingin berkongsi pengalaman untuk bercakap juga mendengar suara rakyat yang rindu dan cintakan kenangan zaman kanak-kanak.

Pembangunan tetap pembangunan. Kalau Johan Jaaffar menulis dalam Dewan Budaya (Julai:2007) tentang kekesalan terhadap kerakusan pemimpin mengubah persekitaran yang pernah mendewasakannya maka ada baiknya juga kita menyesali apa yang dilakukan oleh juak-juak itu yang hanya berfikir dan merenung RM sahaja. Mereka telah dibutakan o leh materialistik dan nafsu kewanitaan. Mereka akhirnya lebih bahagia hidup bergaya eletis kapitalis yang lupa akan ciptaan syurga dan neraka. Bagi mereka, rakyat tetap merakyat dan pemimpin adalah orang yang berhak melaksanakan hukum 'matlamat menghalalkan cara'.

ii

Aku mulai rindu akan kekasih yang tidak pernah mati-mati. Mengertilah, jarak jauh kita hanya dibezakan oleh hening pagi yang menderam di celah kabus. Moga kita bisa ditemukan segera. Amin, kekasihku.

Tiada ulasan: