Khamis, 26 Julai 2007

FIQH KENEGARAAN


i
Syukur Allahamdulillah, kita bersua kembali dalam kesempatan yang amat payah untuk dikongsikan. Mungkin ini adalah ingatan dan ujian Allah kepadaku. Sungguhpun begitu, aku harus menjadi manusia yang perlu banyak berterima kasih kepadanya.
FIQH KENEGARAAN menjadi pilihan kali ini kerana inilah buku terbaharu yang sempat aku tekuni untuk mengisi masa senggang di UPM. Waktu yang lebih banyak mengizinkan ini, membolehkan aku untuk giat berkarya atau membaca buku-buku yang masih belum dibuka sampul plastiknya. Buku ini merupakan sebuah kitab lama karya Dr. Yusuf Al-Qaradhawi. Buku ini amat wajar dibaca oleh orang yang ingin atau sudah menjadi ahli politik. Buku ini juga wajib dibaca oleh Pak Lah, Najib, Hishamuddin, Noh dan lain-lain itu agar mereka sedar bahawa pangkat, darjat, kuasa hanya sementara sahaja sifatnya. Orang lain nak baca pun boleh juga, khususnya guru supaya mereka dapat menyebarkan fahaman bahawa untuk hidup dan menjadi pemimpin bukanlah satu perkara yang mudah dan indah.
ii
Hampir seminggu aku tidak dapat melayari blog kerana beban tugas dan masalah komputer. Hal ini menyebabkan aku resah dan buntuk. Komputer dan internet adalah kekasih kedua aku selepas ... Mungkin dengan komputer dan internet aku boleh mengungkapkan perasaan yang sentiasa sunyi dan sepi. Nah, kini aku akan belajar bagaimana untuk menjadi seorang pencinta yang boleh memahami dan difahami oleh orang lain.
iii
Tanggal 24 Julai 2007 lalu (Ahad) di rumah PENA telah diadakan satu forum bertajuk Antara Bahasa Melayu dan Bahasa Malaysia. Forum yang dimoderatorkan oleh En. Saleeh Rahamad dan panel terdiri daripada Dr. Teo, Dr Ahmad Zaki dan Tn Hj Hamdan yang banyak bercakap tentang bertapa pentingnya istilah 'Melayu' kepada bangsa melayu itu sendiri. Tapi dalam hal ini, pemimpin melayu itu sendiri yang meletakkan gelaran tertinggi itu ke martabat yang hina dina. Mereka takut untuk mengakui bahawa bahasa melayu itu adalah bahasa perpaduan. Ketakutan itu disebabkan mereka didesak oleh pihak tertentu. Akhirnya, selepas 50 tahun kita merdeka kita telah dijajah oleh rakyat Malaysia yang bukan Melayu tetapi mempunyai kuasa autonomi dalam bidang ekonomi. Ketakutan itu menyebabkan mereka sanggup mengadai maruah dan bangsa sendiri. Menteri Penerangan kita yang pernah terlibat dalam episod 'Mogok Utusan' pada tahun 40-an dahulu lupa bahawa sejarah perjuangan itu tercetus oleh rasa kemelayuan yang tinggi. Dia kini hidup sedang lenang dengan duit yang menimbun. Kesenangan itu telah membunuh semangat dan perjuangannya. Inilah penjajahan baharu yang berlaku di negara kita. Inggeris, Jepun dan Belanda sudah lama tiada. Hari ini yang ada hanyalah penipuan dan penjajahan duit.
iv
Kita perlu menjadi manusia yang bermoral dan punya kesedaran kenegaraan yang tinggi. Kitab Fiqh Kenegaraan ini sekurang-kurangnya dapat menunjukkan kepada kita jalan menuju ke negara imani.

p/s: Gambar: Bersama-sama Lutfi Ishak, Faisal Tehrani dan Isa Kamari (penulis Singapura). Di tangan merekalah dunia Melayu ini dipertahan dan dilestarikan.

Tiada ulasan: