Isnin, 20 Ogos 2007

CERITA 'KERJA BERPASUKAN'

i
Seminggu tidak menjengah blog sebab terlibat dengan kursus 'team bulding' di Jeram Besu, Raub, Pahang. Seminggu di sana banyak pengalaman yang menarik. Paling menarik ialah pengalaman bermain rakit di eram yang deras arusnya. Rakit aku terbalik dan pecah. Saat itu baru aku tahu yang mana satu kawan yang mana orang yang pentingkan diri sendiri. Bayangkan aku yang kurus ini terpaksa membantu rakan-rakan senior yang hampir lemas. Tapi kesimpulannya aku seronok sebab di hutan itu, aku dapat menikmati durian kampung, langsat, rambutan, pulasan, manggis dan macam-macam buah-buahan tempatan yang 'fresh'.

ii
Bila aku fikir-fikirkan balik, 'team building' macam ni amat sesuai diikuti oleh juak-juak UMNO. Biar mereka merasai bagaimana susahnya untuk memahami hati manusia lain. Mereka perlu belajar menjadi manusia yang dapat memahami apa yang orang lain tidak suka dan apa yang orang lain suka.
Aku tak dapat bayankan kalau Pak Lah atau Najib atau Hisham, atau sesiapa tu dikritik secara terbuka oleh rakan paling akrab sendiri kemudian oleh orang yang membenci kepada kita. Melalui kritikan itu, kita akan dapat melihat kelemahan diri dan memahami apa yang orang tidak suka tentang diri kita.
Fuhh, saat itu baru kita sedar siapa diri kita.

iii
Aku perlu menyiapkan kertas kerja. Rupa-rupanya seminggu tidak ke pejabat, banyak kerja yang menanti dan perlu dibereskan.

Tiada ulasan: