Jumaat, 10 Ogos 2007

MENCARI CINTA

i
Seminggu di Royal Adelphi, Seremban dan Haritage Hotel, Ipoh banyak mengajar aku makna cinta dan rindu yang aku tinggalklan. Meski ketika di Seremban aku ditemani rakan-rakan seperti Dr. Ghazali Lateh, Aminhad, Muhammad Lutfi Ishak, Shamsiah Mohd Noor dan penulis-penulis lain tetapi cinta dan rindu kepada kekasih tidak pernah mati-mati. Aku masih mencari sesuatu yang hilang dalam perasaan. Mungkin perasaan ketika ini punya makna yang hebat dan gah dalam ingatan itu. Aku sebenarnya berkali-kali cuba membunuh cinta dan rindu itu; tetapi setiap kali aku berjihat membunuhnya, setiap kali itu jugalah cinta dan rindu itu mencabar perasaanku. Nah, akhirnya sehingga kini, aku masih gagal menjadi seorang pembunuh kepada cinta dan rinduku. Malah kini, cinta dan rindu itu kian segar dalam perasaan.
ii
Empat hari bersama-sama Dr. Ghazali Lateh telah banyak mengajar aku makna sabar dan tabah. Dia banyak memberi nasihat dan tunjuk ajar tentang proses untuk melengkapkan gelaran doktor falsafah. Dia lelaki yang tegar mengatur diri dalam arus kehidupan dan wawasan. Moga dia akan menikmati sesuatu yang diimpikan dalam kedudukan dan gelarannya. Aku akan sentiasa mendoakan kejayaannya.
iii
Bercakap tentang dunia kehidupan penulis, hari ini aku ingin cerita dunia Aminhad dan Lutfi Ishak. Aku ke Seremban menumpang kereta Waja Aminhad berplat pendaftaran 'Putrajaya 5356'. Dia ni pelik sedikit; dia lebih baik sedikit daripada musang sebab musang tak solat. Waktu tidur dia ialah jam 5 atau 6 pagi. Itupun sekejap aja. Lepas tu dia akan berjaya dan berulit dengan komputer dan kamera. Pelik betul penulis macam dia ni.
Lutfi pun macam tu juga. Tapi dia kata dia kiamulain. Kalau cikgu Aminhad macam musang, Lutfi macam pungguk sebab dia ahli falsafah. Dia baca buku-buku barat yang cakap tentang sekular dan sosialis. Dua-dua orang penulis ni memang wajar dapat gelaran 'sasterawan malam' atau 'kupu-kupu pena malam'. Moga kami semua boleh menjadi orang yang berjasa kepada bangsa dan negara.
Salam rindu dan cinta setelah kami semua gagal mencari cinta.

1 ulasan:

U-HAH berkata...

Salam,

menarik juga kisah saudara dalam halaman ini. Selamat berkenalan!