Selasa, 27 Februari 2007

mencari makna rindu bahasa Melayu.....


PETANG tadi secara kebetulan aku sempat bertemu dangan sm zakir dan dr. lim swee tin di restoran berhampiran masjid UPM. perbincangan kami seputar nasib dbp setelah kami difahamkan budget untuk kegiatan dan aktiviti berkurangan. ada yang mengatakan bahawa budget dipotong sebab pengurusan tahun lalu tak pandai nak pakai duit. ada juga suara-suara yang menjelaskan memang itulah nasib satu-satunya badan yang berjuang mempertahankan bahasa dan sastera. tak guna bagi budget lebih sebab mereka bukan juak-juak yang boleh dicucuk hidung atau boleh dikadokpandirkan. aku sendiri tak faham?

dr.lim swee tin amat banyak beretorik. kata-katanya seperti kuih lapis yang berwarna hingga menuntut kepintaran untuk difahami atau mengetahui maksud dan buah fikirnya. tapi akhirnya, aku terasa malu apabila seseorang yang berbangsa cina seperti dr. lim swee tin itu, tiba-tiba berkata, "kalau bukan kita yang akan mempertahankan nasib bangsa dan bahasa Melayu siapa lagi." Aduhhh! satu tikaman tajam menerjah sukmaku. lalu siapakah yang lebih Melayu hari ini?

ii
membaca utusan malaysia hari ini, dalam ruangan Agama di bawah tajuk "Bahasa Melayu boleh Kuasai Sains" merupakan harapan dan pandangan yang tidak boleh dikesampingkan. pendapat-pendapat para sarjana seperti Dr. Syed Ali Tawfik Al-Attas, Prof Ir. Dr. Wan Ramli Wan Daud, Dr. Wan Suhaimi Wan Abdullah, Prof Dr. Ugi Suharto, Dr. Mohd Zaidi Ismail dan Prof Dr. Dzulkifli A. Razak sepatutnya perlu dipasak ke dalam kepala PM, TPM, menteri Pelajaran dan semua bapak menteri yang tak pernah percaya kepada bahasa emak bapak mereka sendiri atau bahasa yang telah membesar dan mengajar makna 1, 2, 3 atau beta, tambah, atau fizik, jisim, kajihayat atau bahasa yang menjadikan mereka boleh menuju ke menara gading.

bagi aku bahasa Melayu adalah bahasa sains tabie (natural science) yang punya makna berganda jika dikaitkan dengan firman Allah dalam surah Ali Imran ayat 190 yang maksudnya;
"sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi ada pertukaran siang dan malam, terdapat ayat-ayat bagi orang yang berakal khususnya daripada bahasa mereka sendiri."

aku masih keliru kenapa orang melayu masih takut dengan bayang-bayang kemerdekaan sedangkan usia kemerdekaan malaysia telah menjangkau 50 tahun. kalau orang tua yang membaca tulisan ini, tolong (sebar-sebarkanlah): kenapa semakin tuan dan dah mati, semakin kuat nyanyok dan takutnya kepada bayang-bayang pembangunan? aku tak nak bertanggungjawab dan turut sama-sama bersekongkol dengan juak-juak ini meruntuhkan tamadun sendiri. aku juga tak sanggup dituduh kerana ingin memandaikan seorang orang melayu, tetapi rupa-rupanya terpaksa membunuh satu generasi bangsa.

justeru, inilah sebabnya kenapa peningkatan ponteng sekolah, mat rempit, bohsia, bohjan, pelacur bawah usia, penagih dan macam-macam lagi berleluasa; itu semua berlaku kerana mereka takut ke sekolah sebab tak pandai berbahasa inggeris.

akhirnya sistem pendidikan di malaysia bukan untuk mendidik atau melahirkan generasi bijak pandai tetapi sistem ini telah melahirkan generasi yang takut kepada bayang-bayang kemerdekaan dan globalisasi.

para juak-juak/ menteri - ketawa dan ketawalah lagi. ketawalah puas-puas kerana kalian telah berjaya memperbodohkan bangsa sendiri.

selebihnya terpulanglah ...


ii

esok bermula 1-4 mac 2007 aku akan melangkah ke Bali, Indonesia. bersama-sama rakan seperti sm zakir, rahimidin zahari, saleeh rahamad, amiruddin ali memungkinkan ada sesuatu yang baharu bakal ditemui. sekurang-kurangnya aku sedar bahawa masih ada ruang untuk aku mencari cinta yang hilang. kata pujangga, "kembara adalah ilmu bantu yang bakal membijaksanakan." aku akan berlari dan terus berlari mengejar cinta yang kian menjauh meski untuk mendakapnya tak tergapai tangan.


wassalam...

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Carilah cintaNya dibali. Jangan cari cinta yg lain; pesanan ini juga untuk bapak jakir dan rahimidn, dn amirudin. salam

sahrunizam abdul talib berkata...

tahniah pak. udah ada blog sendiri. semoga ketemu cinta sejati di bali

blacklatio berkata...

Tahniah sudin..aku bangga jadi kawan kau..ingat tak masa kita sama-sama berada di Bukit Easter..walaupun aku bertugas di Felda Semencu..kita masih baru masa tuu..hubungi aku redray@email.com