Selasa, 17 Jun 2008

BAHASA MELAYU: APAKAH DAYAMU

SAYA MULAKAN ENTRI INI DENGAN MEMETIK AYAT AL-QURAN.

DAN (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi." Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan Kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji-Mu dan mensucikan-Mu?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya.

(al-Baqarah: 30)

Ayat ini menjelaskan bahawa Allah SWT mahu menyerahkan kepada makhluk (MANUSIA) yang baru diciptakan (dilahirkan) ke dunia ini menerajui kepimpinan untuk mentadbir dan memimpin bumi ciptaan-Nya. Tugas menjadi pemimpin ini bukanlah suatu tugas yang mudah tetapi Allah SWT Maha Mengetahui bahawa manusia mampu memikul tugas yang dipertanggungjawabkan ini.

Sebagai khalifah Allah yang telah menerima amanah, tugas dan tanggungjawab, seseorang itu wajib menunaikan amanah dan tanggungjawab mereka di dunia ini. Bagi seorang guru, tugas mereka memberi pelajaran dan pendidikan kepada murid-muridnya. Oleh itu, selagi murid-murid itu berada di sekolah, maka guru-gurulah yang akan mengambil peranan sebagai pendidik. Para guru hendaklah memberi pelajaran dan pendidikan yang sempurna mengikut tanggungjawab sebagai guru.

Menjadi pemimpin merupakan tugas yang berat, malah melaksanakan tugas sebagai pemimpin yang telah diamanahkan Allah dengan pelbagai tanggungjawab, itu amat sengsara untuk dilaksanakan dengan betul. Menerima, menjaga dan melaksanakan amanah ini perlu dilaksanakan dengan sungguh-sungguh kerana amanah ini akan dipersoal oleh Allah SWT di akhirat kelak.

ii
Saya memetik ayat ini kemudian mengaitkannya dengan nasib Bahasa Melayu setelah membaca tajuk utama akhbar Utusan Melayu di bawah tajuk "Guna BI ajar Sains, Matematik: UPSR 2008 jadi pengukur".

Hati saya tiba-tiba tersentak dan hiba setelah membaca kenyataan Datuk Razali Ismail bahawa beliau berkata, penggunaan bahasa Inggeris dalam mata pelajaran itu (sains dan matematik) bukan untuk mempelajari dan menguasai bahasa Inggeris, sebaliknya diperlukan bagi menguasai konsep sains dan matematik dalam bahasa antarabangsa itu.

Aneh sekali! Dahulu pada zaman Tun Mahathir, subjek sains dan matematik perlu diajar dalam BI dengan fokus utama untuk kemahiran komunikasi BI. Hari ini kenyataan yang lain pula diketengahkan. Ini merupakan penipuan yang terang-terangan. Apatah lagi setelah satu generasi usia yang telah tercicir dan menjadi mangsa daripada percaturan 'membabi buta' itu dilakukan sewenang-wenangnya sebelum ini.

Pernahkah kita dan khususnya KPM bertanya kepada pelajar miskin atau luar bandar yang berlaku di Terengganu baharu-baharu ini tentang data tidak dapat menguasai kemahiran membaca berlaku? Itu kes di Terengganu, bagaimana pula di Sarawak, Sabah, Johor, Kedah, Perak, Perlis, malah di Kuala Lumpur sendiri?

JIKA KITA BERTANYA KEPADA PELAJAR SENDIRI, MEREKA AKAN MENJAWAB BAHAWA MEREKA TIDAK BERANI PERGI SEKOLAH SEBAB MEREKA TIDAK PANDAI BERBAHASA INGGERIS. JIKA POKOK PANGKAL TIDAK KE SEKOLAH BERPUNCA DARIPADA BAHASA INGGERIS BAGAIMANA PULA PENGUASAAN KONSEP SAINS DAN MATEMATIK DALAM BI AKAN TERCAPAI.

Secara mudahnya, yang dikejar tak dapat yang dikendong keciciran. Pelajar luar bandar akan terus ketinggalan dan yang bakal lahir ialah BUDAYA PONTENG SEKOLAH dan GENSTERISME serta MASALAH BUTA HURUF TEGAR.

Rasanya sudah berbuih mulut para ilmuan dan akademik yang mendapat pendidikan bahasa Melayu menjelaskan bahawa UNTUK MEMAHAMI KONSEP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN, SESEORANG KANAK-KANAK ITU PERLU DIJALANKAN DENGAN MENGGUNAKAN SISTEM PENDIDIKAN BAHASA UTAMA (BAHASA IBUNDA) IAITU BAHASA MELAYU DALAM KONTEKS RAKYAT MALAYSIA.

Saya selalu bertanya kepada diri sendiri. Apakah kelemahan sistem pendidikan yang berteraskan Bahasa Melayu sepenuhnya yang dijalankan pada tahun 1980-an hingga 2000 itu? Pada tahun-tahun itu, dengan penubuhan Sekolah Berasrama Penuh (SBP) , SM Teknik, MRSM dan lain-lainnya telah berjaya melahirkan ramai tokoh-tokoh besar. Malah melalui sistem ini juga telah berjaya memperlihatkan semangat nasionalisme rakyat yang tinggi. Kelemahan sistem ini tidak pernah dijelaskan dan dibuktikan? Apa yang berlaku ialah kita membaiki sistem yang betul terbukti berjaya. Akhirnya kita menjadi seperti tikus membaiki labu.

Saya ingin bertanya sekali lagi, kepentingan BI ini sebenarnya kerana apa? Kerana masalah komunikasi atau konsep? Jika masalah komunikasi, saya menyokong sepenuhnya kemahiran pengajaran BI dicatur/ dirombak/ dicerna/ ditambah baik kembali. tetapi jika kerana 'konsep' sains dan matematik saya menentang setegas-tegasnya.

Ini kerana masalah 'konsep' HANYA BOLEH DISELESAIKAN OLEH BAHASA IBUNDA SAHAJA. Masalah konsep ialah masalah asas pengertian pembelajaran. Memahami konsep sepenuhnya akan membantu kecemerlangan penguasaan pembelajaran. Oleh itu, fikirkan yang mana lebih penting?

Pertanyaan kedua saya ialah adakah peratusan keputusan peperiksaan yang dicontohkan itu BENAR? Jika benar, mengapa masih ada pelajar buta huruf dan kadar kesalahan disiplin pelajar kian meningkat malah tambah meruncing? Kajian guru disiplin menjelaskan bahawa kadar ini meningkat kerana pelajar takut ke sekolah atau ponteng kelas kerana masalah BI. Jika hal ini berterusan berlaku makanya, masalah 'KONSEP' juga tidak dapat menyelesaikan masalah ini. Yang bertambah terus dan parah ialah akan lahir SATU GENERASI YANG GAGAL.

Berbalik kepada sistem pendidikan dahulu; kita berjaya melahirkan pelajar yang menguasai konsep. Kemudian daripada itu baharulah kita menyediakan peluang seperti kewujudan Kelas Persediaan bahasa Inggeris untuk ke luar negara. Ini bermakna hanya pelajar yang betul cemerlang dan berkemampuan sahaja akan ke luar negara. Ini juga bermakna kita dapat menyeimbangkan proses pembelajaran tampatan dan luar negara. Nah, jelaslah bahawa rakyat tempatan tidak keciciran. Sementara yang berkemampuan dan berkelayakan tinggi akan terus berpeluang ke luar negara. Apa yang penting ialah kesamarataan ini telah membuktuikan bahawa sistem pendidikan dahulu tidak mempunyai kelemahan sebaliknya berjaya melahirkan budaya perkembangan ilmu yang sihat.

Fikir-fikirkanlah. Saya bersetuju dalam banyak hal tetapi saya juga kadang-kadang tidak bersetuju dalam banyak hal yang membawa kehancuran negara, bangsa dan bahasa.

Nah, inilah yang dikatakan amanah dan tanggungjawab terhadap BAHASA MELAYU.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Malang sekali bagi bahasa Melayu kerana menjadi mangsa politik dalam kalangan bangsa Melayu sendiri. Sikap hipokrit pemimpin Melayu sungguh memualkan. Syabas kepada saudara dan seluruh pejuang-pejuang bahasa yang tidak pernah jemu meluahkan rasa dalam bicara.