Selasa, 17 Jun 2008

Malaysia — RM2.70 seliter : Malaysia Boleh!


Iran — RM0.29 seliter.
UAE — RM1.19 seliter
Nigeria — RM0.32 seliter
Arab Saudi — RM0.38 seliter
Mesir — RM1.03 seliter
Kuwait — RM0.67 seliter
Brunei — RM2.03 seliter
Malaysia — RM2.70 seliter

Malaysia Boleh!
Boleh apa?

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

din,

Ini pandangan yang mengikut acuan biasa. bagi aku tidak adil. Murah dan mahal tidak boleh diikut dengan pertukaran antara dollar ke RM, riyal ke RM, paun ke RM.

Cuba kita lihat sejam mereka kerja di mc donald mereka dapat berapa. Ini kerana Mc donald boleh dikatakan ada dimana-mana. Jadi kita boleh melihat dari mana mereka berasal.

Benar, di US dewasa ini minyak lebih kurang $4 untuk segelen = 4 liter. Tapi dengan bekerja di Mc Donald selama sejam akan memperolehi lebih kurang setelah ditolak cukai dalam $4.

Tapi di malaysia kerja sejam di Mc Donald baru dapat RM4. Oleh itu dapat lah beli 1 liter setengah.

Kenapa sasterawan tak bising soal harga buku terbitan luar yang boleh dikatan melampau lampau mahal harganya. Lebih-lebih lagi buku rujukan seni.

Dengan bekerja selama 8 jam di Mc Donalds di US, meraka dapat membeli lebih dari dua buku rujukan seni.

Tapi di malaysia kerja sehari suntuk pun hanya dapat beli novel terbitan tempatan...

Tiada subsidi? Kenapa tidak diperjuangkan isu ini. Adakah mereka tidak membaca buku kerana di dalam bahasa english?

ps- jawab Din...

sham al-Johori berkata...

Salam kpd tanpa nama.
mcm mana nak jawab kalau aku sendiri tak kenal kau ni siapa? Ala, perkenalkan aja nama habis cerita. lepas tu baharu aku jawab pertanyaan kau tu.
Salam.