Rabu, 7 Mac 2007

dunia melayu yang sedang dicelarukan

i
tentu kalian membaca akhbar Utusan Melayu semalam (6.03.07). sama ada sedar atau tidak tuan-tuan tentu telahpun membaca tajuk "Forum penulis terkenal Kanada, Haroon Siddiqul di PWTC". terima kasih kepada UMNO kerana sanggup menaja kehadirannya ke tanah Melayu yang sedang mengalami kejutan budaya dan keracuan minda. mudah-mudahan kehadirannya ke tanah Melayu ini dapat meninggalkan impak minda atau sosiobudaya Melayu yang kian hilang keasliannya. Seingat aku, Haroon Siddiqul adalah seorang wartawan di The Toronto Star yang lantang memperjuangkan nasib Islam di bumi Kanada. mungkin dengan kehadirannya ke tanah Melayu, sedikit sebanyak akan lahir penyatuan idea yang bernas. malah, kita sama-sama berdoa pemikiran yang dihidangkan oleh Haroon ini tidak diterima pakai sewenang-wenangnya kerana Islam di tanah Melayu tidak sesekular Islam di tanah eropah.
ii
rentetan daripada itu, apakah kita telah kehilangan arah hingga mengundang satu pandangan lain daripada sosiobudaya yang serba lain. inilah kemungkinan-kemungkinan yang perlu difikirkan kembali. jangan menjadi bangsa yang sudah terantuk baru nak mengadah. kita tak nak pisang berbuah dua kali.
pokoknya sudah bebaskan kita daripada pemikiran penjajahan inggeris meski usia kemerdekaan akan mencecah 50 tahun tahun ini?
iii
kesyumulan Islam punya makna tersirat yang lain dan hakiki. makna ini bukan boleh ditukargadaikan dengan materialistik. kejumudan terhadap pembangunan negara dilihat seperti menidakkan modal insan dan kejiwaan manusia.
apakah yang kita cari sebenarnya? kemewahan/ keangkuhan/ nama/ atau kebenaran yang haq di sisi Allah?
tanyalah diri sendiri...

SALAM JIHAD. TAKBIR.

1 ulasan:

mohamad kholid berkata...

setelah 50 tahun - ia semakin berakar... ada seorang teman (bukan Melayu) menyangka orang yang tidak berbahasa Inggeris berpendidikan rendah! sedangkan dia sendiri berbual dalam bahasa Manglish...