Rabu, 11 Jun 2008

APALAH ERTINYA SEBUAH BANGSA i

MEMULAKAN entri ini dengan pertanyaan, apakah itu BANGSA?

Tentu dalam perkiraan yang paling mudah ialah bangsa itu bukan binatang, pokok, langit, air, api, hantu, kereta atau komputer. Merujuk kepada Kamus Dewan Edisi keempat (DBP:2005) , halaman 122; bangsa merujuk kepada 5 makna iaitu i. jenis manusia daripada satu asal keturunan; 2. kumpulan manusia dalam satu ikatan ketatanegaraan; 3. macam/ jenis; 4. jantina/ jenis kelamin; dan 5. darjat tinggi/ keturunan mulia.
Nah, sudah terang lagi bersuluh bahawa bangsa tentunya akan merujuk kepada darjat sesuatu kumpulan rumpun manusia. Oleh itu, di Malaysia tentunya juga bahawa bangsa itu akan merujuk kepada bangsa Melayu yang mendominasi negara ini. Ini bermakna bangsa Melayu paling ramai jumlah penduduknya, bangsa Melayu adalah manusia peribumi, dan bangsa Melayu juga adalah kumpulan yang menjadi teraju kepimpinan negara.
Apa yang berlaku hari ini adalah sebaliknya. Bangsa Melayu mempunyai bahasa pertuturannya sendiri iaitu Bahasa Melayu. Yang jelas, Bahasa Melayu tidak diguna pakai oleh kepimpinan bangsa Melayu sendiri kerana kata mereka bahasa Melayu itu rendah darjat dan tidak memiliki kuasa ekonomi. Oleh itu, di manakah darjat bangsa Melayu itu tadi?
Hari ini, setelah berkira-kira hampir beberapa purnama istilah atau perkataan bangsa perlu ditukar kepada istilah BANGSAT kerana sikap kepimpinan negara yang beranggapan bahawa bahasa Melayu tidak berdarjat lagi. Hari ini juga, rata-rata kepimpinan negara yang berbangsa Melayu amat malu, segan, rasa terhina dan bodoh jika berbahasa Melayu di khalayak ramai. Mereka cenderung berbahasa bangsa lain yang pernah menjadi penjajah atau penumpang mencari rezeki di negara kita. Jika hal ini terus-terusan berlaku, akhirnya bangsa orang lain akan menjadi bangsa utama dan bahasa mereka akan menjadi bahasa utama negara.
Kesimpulannya isitilah 'bangsa' akan ditukar kepada istilah 'bangsat'. Selepas itu, kita akan sama-sama saksikan siapa yang akan jadi bangsat seterusnya dan seterusnya dan seterusnya.
Aku selalu berdoa agar bangsa aku menjadi bangsa yang berdaulat kerana negara aku masih punya DYMM dan sultan.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

nyatanya sudara marah bangat sama bapakbapak pemerintah ya! itu gue pikir memang seharusnya begitu. iya sih kok bangsa sendiri nggak mau mengangkat darjat (@ martabat?) basa sendiri kok, lagi pula mereka adalah pemimpin. cumanya, saya nggak pikir istilah bangsa kok mau ditukari dengan bangsat! yang bangsat, sememangnya bapakbapak pimpinan yang nggak mau utamakan basa sendiri dalam petuturannya. berasa lebih agung dengan basa penjajah kalu itu lebih memperlihatkan kemodenan (atau, sebenarnya kebrengsekan, kalu tidak hipokrit!). saya kira bapak rais menteri budaya itu lebih patriotisme kemelayuannya dari bapak hisham yang pimpin pelajaran. tak begitu sudara?
basa=bahasa. maaf iya.