Jumaat, 20 Februari 2009

SEBUAH CACATAN BUAH TANGAN KE UNRI


Bermula 20 hingga 23 Feb 2009, saya akan berada di Universiti Nasional Riau Indonesia (UNRI), Pekanbaru, Riau. Seminar kecil antara UNRI-Dewan Kesenian Riau ini cuba menautkan kembali hubungan yang terpisah (KL-Riau) sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Saya tidak mahu mengungkap sejarahnya kerana saya tidak berpihak kepada mana-mana pihak.

Apa yang akan saya perkatakan dalam pertemuan ringkas itu boleh dibaca dalam abstrak di bawah.

TAMADUN SASTERA MELAYU
oleh
Shamsudin Othman
Pandangan sepintas lalu; permintaan Sdr Griven H. Putera yang mendesak)

Tamadun atau hadharah tentunya merujuk kepada makna harafiah kekuasaan, kehebatan, kemakmuran dan kemajuan sesuatu bangsa atau juga pemerintahan. Tentunya dalam bicara yang cukup terbatas ini, tamadun itu pasti akan memaknakan sejarah keilmuan, peradaban, kemajuan ekonomi, siasah-politik juga pemikiran.

Saya lebih suka membicarakan tamadun daripada persepsi Said Hawwa juga tanggapan Syirazi. Pandangan kedua-dua tokoh ini mudah dan mendokong makna yang jelas. Mereka berdua tampil dengan kesepakatan iaitu tamadun adalah suatu prinsip kehidupan manusia terhadap kemajuan material (madaniayah) dan sosiobudaya (thaqafah). Justeru, hal-hal ini mencakupi persoalan sejarah bangsa mahupun keremehan apa-apa juga bidang kehidupan.

Dalam konteks negara Malaysia, tanggapan ini tidak jauh bedanya dengan negara-negara serumpun Melayu iaitu Malaysia, Indonesia, Singapura dan Brunei. Hakikanya kita diikat oleh perasaan sepunya yang terlalu simbolisme dan sukar dipisahkan. Konsep ‘cubit peha kiri, peha kanak terasa sakit’ menjadi sandaran perumpamaan terhadap keakraban ini.

Seni dalam hubungan dengan tamadun di negara serumpun ini masih terikat oleh tiga faktor penting iaitu agama, adat resam (budaya) dan kebendaan. Sementara, ilmu menjadi pilihan lain yang akhirnya menjadi pengimbang akan kedudukan dan daya tahan tamadun yang berkembang itu. Gabungan dan prinsip yang saling bertimpang tindih ini dilihat berjaya mewarnakan kehidupan masyarakat yang mempunyai jati diri dan modal kemanusiaan tinggi. Cuba kita renung fikirkan sejenak bagaimana tradisi seni tarian di negara kita berkembang? Tentunya, sentuhan-sentuhan dan suntikan baru sentiasa diberikan supaya lunas dan tunas baru terus segar dengan wajah yang lebih kontemporari. Kita tidak keluar daripada aliran konvensional tetapi kita memperkasakan keaslian dengan zamannya.

Begitu juga halnya dengan sastera Melayu di Malaysia ini. Jika tiga puluh tahun dahulu A. Samad Said menulis novel Salina (1967) dan Shahnon Ahmad menulis Ranjau Sepanjang Jalan (1970) yang memaparkan pelacur Melayu juga petani gigih yang tabah merempuh zaman-zaman hitam kolonial (penjajah). Nah, kenapa pada abad ke-21 ini, hal-hal kemiskinan, kelaparan, penindasan dan kezaliman masih subur dalam karya-karya agung karyawan kita? Hal ini bermakna, usia negara yang beranjak menuju tua itu tidak dapat memisahkan sejarah yang berulang. Cuma yang membezanya ialah angka dan manusianya.

Sebuah tamadun pada hakikatnya terlalu muluk untuk diungkap dan didengari. Tetapi, bagaimana dengan agenda meneruskan kehidupan yang terpaksa bersaing dalam sebuah makna kegawatan globlaisasi dan kematangan fikir? Adakah kita sudah bersedia untuk menjadi manusia cemerlang dengan karya-karya agung sehebat Frank Kafka, Shakespeare, Albert Camus, Hamzah Fansuri, Hamka, Arenawati, dan lain-lainnya jika manusia yang lahir pada zamannya itu hidup dalam anarkis dan bobrok?

Adalah jelas, bahawa dalam konteks sebuah negara serumpun yang diikat oleh Islam sebagai agama yang syumul, tentunya makna tamadun tidak dilihat daripada tafsiran harafiah tetapi perlu merujuk kepada makna rohaniah. Lebih lanjut lagi dalam perkiraan yang tidak berbelah bahagi, tamadun yang ingin kita kecapai itu ialah tamadun insaniah yang tinggi. Kita ingin melihat orang Melayu membelah cakerawala dengan keimanan yang teguh. Kita ingin melihat Melayu yang dapat menulis puisi-puisi indah seperti mana Iqbal mahupun Amir Hamzah. Kita ingin melihat Melayu yang dapat membina Taj Mahal dengan cinta keimanan bukan nafsu serakah dan kemabukkan rasa. Juga, kita ingin melihat orang Melayu yang punya jihat seperti Saidina Omar (r.a) mahupun Salehuddin al-Ayubi bukan seperti Lebai Malang ataupun Pak Kaduk.

Soal tamadun bangsa ialah soal maruah dan kesucian. Rosak tamadun sesuatu bangsa bermakna rosak jugalah kesucian nama bangsa itu. Oleh itu, asas yang paling penting dalam perkiraan ini ialah bahasa bangsa itu sendiri. Dalam konteks ini Bahasa Melayu adalah wahana yang mahapenting dalam menentukan kehebatan bangsa Melayu. Negara-negara luar seperti Jepun, Jerman, Rusia, Perancis dan China misalnya, sentiasa berusaha menyemaikukuhkan bahasa mereka hingga ke akar umbi supaya setiap lapisan masyarakat mempunyai rasa bangga dan cinta akan bahasa sendiri. Akhirnya, daripada semangat yang luar biasa terhadap kecintaan bahasa itu, makanya hari ini kita dapat melihat bagaimana mereka dapat menguasai dunia.

Apa yang berlaku di negara-negara dunia ketiga seperti Malaysia misalnya pemimpin mereka sedang berusaha untuk mengubur dan mentalkinkan bahasa majoriti peribumi dengan andaian ketidakyakinan untuk berdaya saing dalam arus globalisasi. Oleh itu, mengambil langkah jalan ke belakang ini dilihat satu kecelaruan perasaan dan tindakan yang akhirnya membawa kepada doktrin jahiliah dan primitif. Zaman penjajahan sudah lama berlalu tetapi seakan ada dokotimi baru yang dilihat sedang meresap di dalam pemikiran para penguasa. Resapan inilah yang akhirnya jika tidak ditangani dengan bitara akan membawa kepada kehancuran tamadun sesuatu bangsa.

Oleh itu, runtuhnya tamadun sesuatu bangsa bukan disebabkan oleh peperangan mahupun penjajahan tetapi lebih tersembunyi dan halus ialah ketidakyakinan terhadap mempertahankan jati diri mahupun kesucian bahasa. Dalam konteks Melayu serumpun ini, tentunya Bahasa Melayu adalah lambang sastera, seni dan pengucapan agung yang menjadi ikon kepada tamadun itu sendiri.


Wassalam. Moga sdr Given dapat menghayati dan mungkin akan disambung dalam bicara santai kita nanti.

1 ulasan:

SATIRA + KACAU berkata...

Sekadar makluman. Satira+Kacau dah datang balik. Kalau sudi melawat, bawala bertih dan tembakau siam.